Věřit
Pilot věřit musí, už jenom ze své podstaty. Vznáší se vysoko nad zemí, kouká se z té výšky na výtvory přírody i výtvory lidské, a k tomu, aby se mohl dokonale soustředit, potřebuje klid. Tedy ne zrovna zavřít oči a zacpat uši. Jde o vnitřní klid. Bez vnitřního klidu se chyby neztrácejí, naopak se množí. A když se přemnoží, tak to docela bolí – to v lepším případě.
Proto musí pilot věřit sobě, přírodě a materiálu. Sobě, že ví co a proč to dělá. Přírodě, že je kde a kdy to dělat. A materiálu, že je na čem to dělat. Zahrajte na víru v tyto tři struny a uslyšíte nevšední zvuk, charakteristický svou neopakovatelností. Ale ten zvuk, když se to někde rozladí… Důsledek rozladění bývá různý. Někdo si dá prostě jenom více piv, druhý si zanadává na padák, jiný zase na počasí. Pak jsou ale lidé, které takové rozladění oněch strunek rozladí i vnitřně a stanou se nebezpečnými. Pro stromy okolo startoviště, pro občasné diváky, pro majitele chat – zvláště jejich střech, pro svůj milovaný padák, pro jiného letícího pilota a nejčastěji pak pro sebe samotné.
Ono vlastně jde jen o to, všechno si dobře uvědomit ještě před letem a dopřát si tak vnitřní klid doprovázený rajskou hudbou letu. Že se to dobře říká? Tak jo, pojďme se uklidnit…
Testy Sedaček
Nedávno jsem s Petrem Pokorným (Karpofly) navštívil u nás v ČR jedinou trhací stolici, na které se dají provést pevnostní zkoušky postrojů. Firma Singingrock ze Semil ji používá hlavně pro testy svých horolezeckých a pracovních úvazků. Hydraulika, počítač, dřevěná figurína (kterou zajistila LAA ČR ) a kvalifikovaná obsluha. Testy můžou začít.
Samozřejmě, že to neprobíhá podle divokých pravidel typu: “tak to sem dej a nějak to rozcupujem…“. Česká technická norma – ČSN EN 1651 (ve znění z července 2001) Zařízení pro padákové létání-Postroje-Bezpečnostní požadavky a zkoušky konstrukce je českým ekvivalentem evropské normy EN 1651. Podle ní se tyto testy provádějí. Ve světě je též známá a často používaná německá norma DHV – o té si ale povíme až někdy příště.
Pevnostní testy jsou prošpikovány čísly. Kolika kilogramy zatížit ten či onen spoj, na kolik sekund vytrvat v zátěži a jaké hodnoty vynese počítač do trhacích grafů. Je skutečně zajímavé sledovat, jak se sedačka deformuje, slyšet jak praská překližková deska a jak jednoduše lze ten či onen sešitý spoj zatížit třeba 1500 ty kilogramy. Popruhy se v místě seřizovacích přezek před zkouškou označí, aby bylo patrné zda nedošlo k jakémukoliv prokluzu. A figurína se musí v sedačce posouvat tak, jak norma zrovna požaduje. To kdyby pilot v sedačce neseděl a náhodou jenom tak visel v nožních popruzích. Po každé zkoušce je třeba udělat důkladné vizuální ohledání pevnostních švů, označených popruhů a dalších namáhaných částí. Nejde jen o to, jestli se to utrhne nebo ne. Jako nezávislý divák bych vlastně měl být v klidu. Bohužel, jako pilotovi, který občas sedne do čehokoliv, se mi to moc nedařilo.
Dalšími čísly jsou samozřejmě i ceny. Ceny testů, které LAA ČR v Singingrocku domluvila nejsou nikterak vysoké. Jedna zkouška stojí 150,- Kč bez DPH, a takových zkoušek je třeba na jednom postroji udělat devět. Cenu za pronájem figuríny si LAA ČR neúčtuje – i to je pomoc pro výrobce postrojů. Tato možnost je domluvena hlavně pro případ, že si chce výrobce na novém typu postroje vychytat mouchy a udělat si tak jakýsi svůj soukromý test jako přípravu na oficiální test LAA ČR.
Tento se pak provádí za přítomnosti zástupce LAA ČR, podle stejné normy. Jeho předpokládaná cena v roce 2003 (včetně, zaplacení nákladů za technickou komisi a vystavení typového průkazu) bude 5900,- Kč, zároveň firma musí uhradit cestovní náklady zástupci LAA ČR. Když se k tomu ještě přičtou ostatní režie a testované postroje, jelikož ty jsou už poškozené nebo zůstávají v LAA ČR, vyjde z toho docela zajímavá cena. Cena za to, že výrobce chce vyrábět věci testované, tedy bezpečné a je ochoten udělat víc, než jen něco ušít. Tak to je třeba podstoupit pro získání certifikace Testu LAA.
Samozřejmě, že ne všichni výrobci takto testují své výrobky. Ale převážná většina si je plně vědoma rizika létání. A pak je fajn vědět, že postroj ve které létám je testován a hned tak nepovolí. Ptejte se výrobců, jak testují své zboží a chtějte vidět potřebné certifikáty. Jde o váš klid…