Novinky v SIV kurzech BŠL v roce 2007 (Výcviková osnova a Bezpečnost)

Když padáte do vody, byť pod dohledem instruktora, dělali jste něco, na co jste ještě nebyli dostatečně připraveni. V tu chvíli jste s vaším křídlem šli přes svoje hranice. Nácvik správných reakcí a klidného uvažování v krizových situacích – to je běh na dlouhou trať. A na našich kurzech vám chceme dávat především kvalitní základy aktivní bezpečnosti, soudnost a správný směr.


VÝCVIKOVÁ OSNOVA NAŠICH SIV KURZŮ:

1.část – PŘEDSTŘELY

Postupným nácvikem Houpačky, malého Wingoveru, Asymetrického zaklopení, Symetrického zaklopení a Motýlka vás připravujeme na stavy, které vás mohou potkat v ostřejší termice či jiné turbulenci. Jsou to poměrně jednoduché manévry, při kterých odlaďujeme reakci vašich rukou a pohyby těla. A také postupně zjišťujete, že zachovat klid a soustředit se na sebe a prostor kolem není zas tak nemožné.

2. část – ODTRHÁVÁNÍ PROUDNIC

Je velmi důležité zjistit, kde má váš padák minimální rychlost – kde je ta hranice a hlavně jak se projevuje. Moderní padáky varují před přebržděním dostatečným nárůstem sil v řízení – to je věc známá. Ale teď si musíte sami vyzkoušet v jakém bodě a jakou silou vás před přebržděním váš padák varuje. A to znamená, že je potřeba tyto hranice překročit, jinak to zjistit nejde.

Při tomto tréninku začínáme krátkým odtržením proudnic v zatáčce. To je stav, který se vám může jednoduše přihodit při utahování zatáčky v termice či při chybném přistávacím manévru. Až když bezpečně poznáte hranici minimální rychlosti letu, můžeme pokračovat v tréninku dalšího manévru. Tím je negativní zatáčkou s pootočením o 180° a následným přechodem do Full- stallu. Tento výukový postup je poměrně jednoduchý a také bezpečný. Jednu stranu padáku máte již přebržděnou a druhou po negativním pootočení přitáhnete jen do stejné úrovně. Výhodou je, že při tomto postupu nedochází k pádu pilota dozadu jako při běžném Full-stallu a tím je i sníženo riziko úleku, brzkého odbrzdění a následného průletu kolem vrchlíku. 

Když máte nacvičeno otáčení v negativní zatáčce o 180°, tak se budeme učit negativní zatáčku přidržet na 2×360° a znovu s následným přechodem do Full stallu. A právě tato příprava nám umožní začít už s konkrétními zkušenostmi trénovat Full stall z přímého letu. Cílem této části kurzu je získání povědomí o hranici minimální rychlosti letu a projevech vašeho padáku těsně před a ve chvíli její překročení. A také zvládnutí přechodu do a z Full stallu, což vám může pomoci třeba při Kravatě.

3. část – MANÉVRY NA SPEEDU

Při letu na speedu je padák výrazně náchylnější na zaklopení náběžné hrany. A pokud dojde k zaklopení, jeho následné reakce jsou daleko razantnější, než při běžném nácviku Front stallu či Asymetrického zaklapnutí. Díky předcházejícímu tréninku máme daleko lepší možnost všechny tyto reakce bezpečně zvládnout.

4. část – SESTUPOVÉ MANÉVRY

Tato část kurzu je po tom, co už máte za sebou a co dokážete řešit, už vyloženě jen na připomenutí a zklidnění do normálního stavu. Zaklopení uší v kombinaci se speedem, B-stall, spirála – to všechno jste mohli trénovat již na našem Základním kurzu či v kurzu Pokročilé pilotáže. Jsou to manévry, které můžeme běžně používat pro snížení výšky. Na osvěžení paměti týkající se sestupových manévrů si určitě čas uděláme.

5. část – ODHOZENÍ ZÁLOŽNÍHO PADÁKU

Způsob a důvody k odhození záložního padáku vyučujeme samozřejmě hned na začátku našeho kurzu. Celá naše osnova vás však vede k tomu, abyste jej odhazovat nemuseli. Ale chcete-li si to přeci jenom vyzkoušet v reálných podmínkách, tak právě teď nadešel váš čas. Automatickou záchrannou vestu vám vyměníme za pěnovou, vysílačku  necháte u instruktora a jezero je vaše. Můžete si například přidržet asymetrické zaklopení, tak že se padák razantně roztočí a začne náležitě klesat. Použijete záložní padák a záchrana na vodě vás po vylovení doveze zpátky k nám.


BEZPEČNOST NA SIV KURZECH:

Na naše SIV kurzy jsme mimo jiné zajistili 10 nových padáků FIDES 2 Evolution (DHV 1) od SKY Paragliders v různých velikostech.

Nejprve si 1. a 2. část kurzu (viz výcviková osnova) nacvičíme na těchto padácích s vysokou mírou pasivní bezpečnosti a teprve pak přejdeme k nácviku těchto manévrů s vaším vlastním křídlem. Pokud jste vlastníky kteréhokoliv padáku kategorie DHV 1, můžete trénovat hned s tímto vaším křídlem.

Zkušenějším pilotům s výkonnými, či závodními křídly nic nebrání během jednoho letu s DHV 1 zjistit jak na tom jsou, aby mohli bezpečně pokračovat ve výuce. Instruktor vše vidí, kamera natáčí a hned je znát, mohou-li zkušenější piloti plynule pokračovat se svým padáky nebo by to chtělo něco ještě trochu dopilovat.

Toto je náš způsob, jak předejít nebezpečným situacím vznikajících tehdy, když pilot podcení reakce svého  padáku. SIV kurz je o výuce a ta musí být především bezpečná. Jsme si jisti, že sami uvítáte tuto nadstandardní možnost, a že oceníte tento postup. Pokud se obáváte až příliš  klidných reakcí křídla školní kategorie, stačí si jen vyměnit velikost za menší a budete mile překvapeni :o).

Na sezónu 2007 jsme k našim starším vestám zakoupili také 14 nových automatických záchranných vest EASY PACK I od německé firmy MARINEPOOL.

Když už pilot spadne do vody, je potřeba jej rychle a bezpečně dostat z vody ven. Tuto službu nám na Halštatském jezeře zajišťuje rakouská profesionální záchranná služba s trojčlennou posádkou a rychlým člunem.

Součástí kurzovného SIV kurzu na Halštatském jezeře je také členský poplatek do Sky Club Austria (30 EURO), obsahující pojištění pro případ úrazu a na náklady na helikoptéru pro případ jejího použití po dobu kurzu.

TERMÍNY A LOKALITY:

Tak jako loni, tak i letos budeme provádět SIV kurzy v oblasti Halštatského jezera v Rakousku. Vzhledem k naplánované rekonstrukci jedné z lanovek je volba termínů kurzů poněkud obtížnější, ale díky vstřícnému jednání SKY Club Austria to určitě včas dořešíme. 

Potvrzeny máme zatím 2 termíny vyhrazené jen pro nás (po rekonstrukci lanovky):
– 20. 8. – 25. 8. 2007
– 24. 10. – 29. 10. 2007

A máme samozřejmě také možnost využití i několika z 16ti termínů, ve kterých bude výuka probíhat souběžně s SCA. Bude to chtít trochu trpělivosti, ale tyto termíny včas zveřejníme.

Jako další vhodné lokality pro naše SIV kurzy jsme už loni vybrali letové terény v Srbsku a Švýcarsku. Takže určitě bude z čeho vybírat.

V roce 2005 začala naše spolupráce se instruktory DHV provádějícími SIV kurzy s více jak 15tiletými zkušenostmi. A toto jsou výsledky. Věříme, že je oceníte – budeme se těšit na viděnou…

Za instruktory BŠL
Dalibor Carbol

 

 

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter