Rozhovor s Daliborem Kalábem – vítězem kategorie “Javorový muž” na Katushi 2008

Jak dlouho létáš?
13 let

A co Tě na tom tolik bere?
Radost z toho, že dokážu využít přírodní síly k volnému pohybu, taková souhra a volnost. A nadhled.

Není v tom nic, co by Tě omezovalo? Něco co Tě třeba brzdi?
Chtělo by to létat více, aby se člověk ještě více sžil s ovládáním, získal větší cit a byl tak úplně v pohodě a letu si opravdu užíval. Abych měl na létání dost času…

Myslíš si, že se dá létáním živit?
Pár šťastlivcům se to daří, ale asi to není jenom o létání. Mně prozatím musí stačit živit se něčím, co mi jakž tak létat dovoluje. A navíc lidé, kteří se živí paraglidingem, si paradoxně často moc nezalétají

Jak ses dostal ke štafetovým závodům s tvou disciplínou Paragliding?
Poprvé mě na štafetový závod zlanařil Patrik Vyhlídal a to na Dolomitenmana. To bylo v roce 2003. Od té doby jsem byl na všech Adrenalin Cupech i Dolomitenmannech.

Jaký je podle tebe rozdíl mezi těmito závody a Katushou? Dá se to vůbec srovnávat?
Na Katushi je hlavně podstatně lepší nálada a atmosféra. Myslím, že si ten závod všichni chtějí užít a na tom jak kdo skončí už tolik nezáleží.
Je to po Dolomitenmannovi, které probíhají týden před katushou, příjemná změna. Co se týče náročnosti, jsou samozřejmě disciplíny na katushi podstatně kratší než na ostatních závodech, ale zaleží na každém individuálně, jak moc si chce "dát do těla". I tady to samozřejmě jde.

Letos byla poprvé na Katushi zařazena kategorie Javorový Muž, kterou jsi vyhrál. Co si o téhle novince myslíš? Není lepší bojovat za jeden tým?
Boj za tým je samozřejmě o něčem jiném. Tam máš větší zodpovědnost a tvoje chyba poškodí celý tým. Tam to nemůžeš vzdát. Chtěl jsem si ale ten závod užít trochu více a déle :). A poprat se sám se sebou. No a hlavně taky jsem chtěl vyhrát nějaké ty ceny, což se mi v týmu nějak nedařilo :).

Která disciplína byla pro tebe nejobtížnější? Běh do vrchu, paragliding nebo horské kolo?
Jednoznačně horské kolo. Jelikož jsem letos byl na kole jen jednou a to když jsem jel ke kamarádovi na bečku. Kolo na kterém jsem jezdil, bylo dobré možná v době než jsem začal lítat. Takže mě projížďky na té hujdě zase tak nelákaly a raději jsem chodil běhat :). Nicméně jsem kolo na Katushi konečně definitivně zničil a mám tak konečně pádný důvod pořídit si nové.

Jak intenzivně trénuješ na tyto závody?
Ne tak intenzivně jak bych chtěl. Chodívám občas běhat. Rád bych tak 3-4 týdně, ale ne vždy se to daří. A co se týče padáku, možná nějaký cílený trénink jen pár dní před závodem. Jde spíše přípravu na dolomitenmana.

Jaké tratě trénuješ?
Běhám tady kolem města cca 10km s lehkým převýšením. Občas vezmu auto, zajedu na hory a vyběhnu si na nějaký kopec.

Když se připravuješ na disciplínu paraglidingu, co je podle Tebe nejdůležitější?
Procvičit starty a připravit výbavu. To znamená procvičit přípravu padáku na startu a samotné starty. Doladit přípravu padáku, sedačky, za použití hromady lepicí pásky :), to aby byl start co nejrychlejší a nestávalo se mi, že si přetočím padák opačně a podobně. Ale ani to samozřejmě nezabrání tomu, že start i tak občas zmastím. Pokud mi to vyjde ještě si to celé několikrát vyzkouším na mezi, včetně přiběhnutí na start, případný přeběh s květákem.

A na Katushi šlo všechno podle plánu?
No jakž takž, mohlo to být lepší. Největší problém bývá sehnat vhodný padák a teď mluvím obecně, ne jen ke Katushi.

Jak bys hodnotil letošní podmínky na startu? Mel jsi s větrem nějaké problémy?
No nefoukalo zrovna málo, ale směr větru byl naštěstí na start ideální. Už jsem na Javorovém startoval za horších podmínek (ale tím bych se nechtěl zrovna chlubit).

Kdy by podle Tebe měl pořadatel zasáhnout do závodu? Měl by vůbec mít možnost zrušit start a nebo by to mělo být na pilotech samotných?
No asi by to měl rozhodnout pořadatel. Někdy to samozřejmě bude s větší mírou rizika, ale měla by být nějaká mez. Na závodech bude spousta pilotů startovat do podmínek, do kterých by za jiných okolností nestartovali. Zvlášť když do toho ostatní, třeba zkušenější, piloti půjdou taky.

Jak by jsi viděl takový závod svýma očima, myslím tím co by jsi chtěl upravit? Délku tratí, náročnost?
I přes jistý odpor některých padačkářů bych rozhodně nezjednodušoval fyzickou náročnost paraglidingové disciplíny. Není to přece jenom klasický PG závod.

Máš nějaké sponzory? myslíš si že jsi  dostatečně podporován sponzorama a nebo jak vyhledáváš sponzory?
Na Dolomitenmannovi a Adrenalin Cupu spolupracujeme s firmou Eurofoam. S nimi jsem v roce 2003 začal a už u nich zůstal. Myslím, že třeba na Dolomitenmanovi, máme díky nim lepší zázemí, než leckterý profi tým.

A co rodina ? Manželky? Milenky? Děti? Jak ti chápou tvůj zápal, jak pro lítání, tak pro závody?
No je to někdy boj. Ale mám tolerantní ženu a děti už si zvykly. Je třeba najít vhodný kompromis. Když jdu třeba jeden den o víkendu lítat, ten druhý většinou strávím na rodinném výletu. Když mi pak ale nad hlavou proletí pár padáků…!

Plány na rok 2009?
Zvýšit úsilí při tréninku, více létat a hlavně létat dál! No ale takové plány mám každý rok. Uvidíme, jak to půjde časově skloubit a zda zvítězím nad lenorou :).
Co se týče závodů, tak jako každý rok: AC, Dolomity, Katusha a mezi tím možná nějaké běžecké (ZubrCup, Fatman…).

Chtěl by jsi vzkázat něco závodníkům začátečníkům?
Překonejte obavy a pojďte do toho! Možná vás to posune dál, možná vám to přinese radost a pocit uspokojení. Není nutné vyhrát, je třeba se o to pokusit :). I to je svým způsobem vítězství.

Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho dalších úspěchů…

Dalibor Kaláb je dlouholetým členem našeho El Speedo teamu, můžete ho potkat třeba při beskydském tandemování nebo jen tak na našich kopcích :o).

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter