Palkovice

Univerzální terén na severní až severozápadní vítr, možným využitím také při slabších severovýchodních a západních větrech s převýšením až 70m, nedaleko Frýdku – Místku. Spodní část se dá využít na nácvik Ground handlingu, pro létání se dá použít nižší start (u triangulační tyče) na široké rozmezí směru větru, pokud fouká zepředu nebo mírně zleva, dá se startovat shora, téměř zpod drátů VVN.

GPS souřadnice: 49°37’48.468″N 18°19’54.912″E
Nadmořská výška: 410 m
Ideální směr: 330° – 20°
Možný směr: 320° – 60°

Přístup: Z FM směrem na Frýdlant, na prvních světlech doprava na Palkovice – Frenštát. Při vjezdu do Palkovic hlavní silnice uhýbá mírně vpravo dolů kolem benzinové pumpy, my však pojedeme rovně do úzké uličky mezi rodinnými domky. Po ní pojedeme rovně asi 500m, až po levé straně domky končí (po pravé pokračují dále) a zde odbočíme vlevo. Projedeme mezi poli, přes esíčko kolem rohu pole až na křižovatku. Tato cesta vede ještě kousek rovně k několika domům a tam končí – tak tam ne. Odbočíme vpravo a v místě, kde se cesta zatáčí znovu vpravo zpět do Palkovic zaparkujeme vedle méně výrazné polní cesty, která vede nahoru k lesu a po ní dojdeme až na nižší start vedle nivelační tyče. Pokud chceme použít vyšší start až pod vedením VVN, dojdeme na něj přímo do kopce po pěšině. Použití vyššího startu je však omezeno jak silou větru (za sebou máme dráty!) tak směrem – pokud nahoře fouká zprava, tak je to přes stromy, turbulentní a nenese to.

Rozměry: Prostřední start (u tyče) pro vítr zleva na jeden padák, trochu více vpravo je možnost startovat pro 4-5 padáků vedle sebe, pokud fouká přímo proti nebo zprava. Horní start má kapacitu asi 5 současně roztažených a připravených padáků.
Povrch: Tráva.
Sklon: Od tyče či zpod lesa poměrně prudký, zpod drátů mírnější.
Překážky: U tyče samotná nivelační tyč, při startu shora je nutno prolétnout asi 50m širokým koridorem mezi stromy.
Parkoviště: U kontejnerů pod svahem.

Skalice

Příjemný, nezáludný, severně orientovaný školní svah. Snad jen trochu prudší by mohl být. Údolí řeky Morávky zde poněkud ovlivňuje směr větru, takže fouká-li vrchem čistý sever, pouze s lehkými odchylkami od východu či západu, jsou zde podmínky dobré, avšak je-li západní odchylka výraznější, na kopci začíná foukat čistě zleva a terén je použitelný již pouze pro běhání, nikoli létání.

GPS souřadnice: 49°39’34.020″N 18°24’26.244″E
Nadmořská výška: 390 m
Ideální směr: 340° – 20°
Možný směr: 320° – 30°

Přístup: Z FM směr Baška po staré (tedy po pravém břehu Ostravice), ve Starém městě vlevo na Skalici. Ve Skalici přejedete jeden hupanec a dvě zatáčky, následující rovný úsek začíná stoupat a to už dojíždíte k hospodě-kulturáku s autobusovými zastávkami po obou stranách. Pár metrů za zastávkou po levé straně je nenápadná, úzká odbočka vlevo do kopce – a to je ta naše. (Je tam značení cyklotras ve směru Kamenec a Dobrá). Po téhle cestě pojedete nejdřív nahóru, pak horizont, pak dólu.. Až dojedete už skoro v rovině na křižovatku, kde tahle hlavní uhýbá kolmo vpravo, rovně je cesta kdysi možná asfaltová a vlevo polňačka do baráku, jste na místě. Velmi často tam stávají velké obecní kontejnery na odpad, pokud tam budou, jste na místě, pokud ne, tak jste taky na místě, akorát že je právě vyvezli. Zaparkujte vedle nich, koukněte na jihozápad a vidíte fakt pěknou mezu.

Rozměry: Nejlepší místo pro start tak na 3 padáky, ovšem jinak místa dost.
Povrch: Tráva.
Sklon: Mírný až střední, dolní přistávací část zcela plochá.
Překážky: Vlevo zahrady, vpravo stromy, v dolní části pak i elektrické dráty, ale mezi tím místa dost a dost.
Parkoviště: U kontejnerů pod svahem.

Přistávací plocha Javorový

Když trochu pofukuje, bereme padáky a jdeme trénovat. Hned před budovou Flight Parku Javorový máme přistávací plochu, na které, pokud zrovna nikdo nepřistává, trénujeme křížové starty jak dlouho potřebujeme. Na těchto loukách se ale odehrává také zemědělská činnost a jen díky vstřícnému jednání místních zemědělců můžeme toto pro celý areál velmi důležité místo aktivně používat. Proto je naprostou podmínkou maximálně šetrné a ohleduplné chování na těchto plochách, zvláště pokud někdo zalétne do prostoru pro nouzová přistání. Zemědělci na nich pasou dobytek a je potřeba nijak nepoškodit elektrické ohradníky. K průchodu ven používejte označené vstupy a to tak, že ohradník zakončený rukojetí odháknete, projdete a zase ho zaháknete zpět na původní místo.

GPS souřadnice: 49.64119, 18.63949
Nadmořská výška: 390 m
Ideální směr pro trénink na zemi: 270° – 20°

Přístup: napravo od parkoviště u spodní stanice lanové dráhy na Javorový.
Rozměry: 150×100 metrů.
Povrch: Tráva.
Sklon: Mírně se svažující.
Překážky: Horní část přistávací plochy ohraničuje vedení VVN, na boční straně u parkoviště pak vedení VN. Tyto se potkávají v rohu u spodní stanice lanovky. Plocha se od středu k druhému rohu mírně svažuje. Povrch je travnatý.
Parkoviště: Veřejné parkoviště přímo vedle přistávací plochy, pod lanovou dráhou a chatou Flight Parku Javorový.
Správce: Beskydská škola létání, info@elspeedo.cz, 777 311 661.

Pozor na elektrická vedení! Je třeba se včas orientovat v rozpočtu na přistání a nevykracovat se před tímto vedením, ale až za ním ve směru od kopce. Je možno též nouzově přistát na loukách před vedením VVN.

Přistávací plocha Prašivá

GPS souřadnice: 49°38’28,99″S 18°28’2,19″V.
Nadmořská výška: 425 m
Ideální směr pro trénink na zemi: 270°

Přístup: napravo od parkoviště u spodní stanice lanové dráhy na Javorový.
Rozměry: 200 x 200 metrů.
Sklon: Není.
Překážky: Po levé straně po směru letu je elektrické vedení.
Parkoviště: Přístup na přistávací plochu: Příjezdovou asfaltovou cestou spojující obec Vyšní Lhoty a areál Višňovka. Přístup na přistávačku u vodárny (pro začátečníky): Kolem odbočky ke Kohutce projet rovně a odbočit vlevo na odbočce následující, označené „Uprchlický tábor Vyšní Lhoty“. Vyjedeme na kopeček a tam se cesta větví do dvou se zákazy vjezdu. Na pravém je napsáno „neplatí pro vozidla MV ČR“, ta vede do tábora a jelikož nejsme na útěku, tak tam nejedeme. Na druhé je „mimo dopravní obsluhy“ a protože se dopravně obsluhujeme, tak vjedeme tam. Po asi 150m vpavo z asfaltky odbočuje šotolina směrem k lesu a právě tam máme povoleno parkovat.

Sklenov

GPS souřadnice: 49.6278467N, 18.1984111E
Nadmořská výška: 390 m
Ideální směr pro trénink na zemi: 180-220°

Rozměry: 300 x 100 metrů.
Sklon: Mírný.
Překážky: Spodní část je olemovaná dráty el. napětí.
Parkoviště: Na parkování není k dispozici žádná zpevněná plocha, místo je u cesty k vodárně uvedené na mapě.
Poplatky: Nejsou. Provoz probíhá díky vstřícnému přístupu místních zemědělců.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)