Jak legálně létat v zahraničí – co je to IPPI karta…

Ať už chcete létat kdekoliv v Evropě a nebo na světových terénech, měli byste se vždy informovat o podmínkách pro provozování paraglidingu v dané zemi. Nejlépe prostřednictvím jejich oficiálních organizací a nebo a leteckých klubů. Některé z nich naleznete na tomto odkazu: http://start.fai.org/hg-federations.asp.

Pro legální létání v zahraničí budete potřebovat:

– platný pilotní průkaz,
– IPPI kartu (mezinárodní identifikační karta osobní výkonnosti pilota),
– pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem padákového kluzáku,
– často padákový kluzák testovaný v zahraniční zkušebně vybavený štítkem (bývá přilepený v komoře nebo na uchu vrchlíku),
– pojištění léčebných výloh pro paragliding.

Takže pokud se chystáte na zahraniční cestu, zkontrolujte si platnost pilotního průkazu, v případě že nemáte IPPI kartu, obraťte se na inspektora provozu PG (který ví, jak létáte) a zajistěte si pojištění odpovědnosti. Minimální výše pojištění odpovědnosti za škody se v jednotlivých zemích liší a v někde není ani zákonem stanovena. Počítejte ale s tím, že pokud způsobíte škodu, její náhradě se zřejmě nevyhnete. Cestovní pojištění léčebných výloh s připojištěním pro paragliding berte jako samozřejmost. Pojišťovny si to ověřují ihned při ošetření a pokud nejste pojištěni, většinou je požadována platba v hotovosti (vyhnete se tak mnoha nepříjemnostem). V našem odkazu o pojištění léčebných výloh do zahraničí uvádíme pojišťovny, které nabízí pojištění za relativně dobré ceny včetně skupinových slev.

Co je to IPPI karta?

IPPI je zkratkou názvu International Pilot Proficiency Identification a označuje osobní výkonnost pilota. Díky programu IPPI karet je i náš pilotní průkaz akceptovatelný v zahraničí. Takže pokud chcete létat v zahraničí – IPPI karta je nezbytná. Platnost IPPI karty je závislá na platnosti národní pilotní licence. IPPI karta nenahrazuje pilotní licenci a je platná pouze společně s ní! Není tedy možno IPPI kartu vydat pilotovi, který není držitelem pilotní licence. Bližší podrobnosti o programu IPPI karet najdete na http://www.fai.org/hang_gliding/safety/ippi .

IPPI karty mají celkem pět stupňů označovaných Para Pro. (Označení Safe Pro je určeno pro rogala). Zde uvádíme stručný přehled členění jednotlivých stupňů dle letové praxe:

Stupeň 1
Para Pro se nepřiděluje.

Stupeň 2
Klouzavé přízemní lety a klouzavé lety ve větší výšce, která umožňuje volné manévrování.

Stupeň 3
Svahové létání v celkově nenáročných podmínkách.

Stupeň 4
Pokročilé svahové létání v náročných podmínkách (turbulence, termika, strmé a členité svahy).

Stupeň 5
Přelety. Tento stupeň mohou získat pouze držitelé licence B nebo C.

Systém IPPI karet zavedla FAI v roce 1992 s cílem poskytnout sjednocující standard národních pilotních licencí, které mají v různých zemích různé členění. Na základě IPPI karty mohou správci letových terénu zjistit, jak zkušeného pilota mají před sebou. O užití IPPI karet a možnostech létání v jednotlivých zemích se více dozvíte na tomto odkazu: http://www.fai.org/hang_gliding/safety/ippi/usage .

Zde uvádíme přehled zemí, kam piloti nejčastěji vyjíždějí za paraglidingem, a jaké jsou v těchto státech požadavky na pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku a také to, zda je IPPI karta akceptována. Tyto uvedené informace jsou převzaty z webu FAI a před připravovanou cestou si je vždy raději ověřte u letecké asociace dané země. Pokud nemáte přístup k internetu a nevíte si rady obraťte se na nás nebo na LAA ČR.

Rakousko:
– IPPI karta akceptována,
– pro létání Cross Country potřebujete Stage 5,
– Stage 4 Vás opravňuje pouze k létání na lokálním terénu, nikoliv k přeletům,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku v minimální výši 1.235.000 EUR pro padákový kluzák. V případě letu na tandemu pak pojištění pasažéra na 218.000 EUR a také úrazové pojištění pasažéra na 40.000 EUR.

Itálie
– IPPI karta akceptována,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku v minimální výši 500 000 EUR pro padákový kluzák

Německo
– IPPI karta akceptována
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku v minimální výši 750 000 EUR pro padákový kluzák.

Francie
– IPPI karta akceptována,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku není ze zákonu dané.

Slovensko
– IPPI karta akceptována,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku v minimální výši 12 000 EUR pro padákový kluzák (pokud máte sjednané pojištění odpovědnosti pro ČR platí Vám i na Slovensku).

Švýcarsko
– IPPI karta akceptována,
– pro létání Cross Country potřebujete Stage 5,
– Stage 4 Vás opravňuje pouze k létání na lokálním terénu, nikoliv k přeletům,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku v minimální výši 1.00.000 FRS.

Velká Británie
– IPPI karta akceptována,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku není ze zákonu dané.

Portugalsko
– IPPI karta akceptována,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku v minimální výši 250 000 EUR pro padákový kluzák.

Polsko
– IPPI karta akceptována,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku není ze zákonu dané.

USA
– IPPI karta akceptována,
– mají vlastní rating, kde Stage 5 je klasifikována jako pokročilý pilot, Stage 4 jako středně pokročilý pilot,
– abyste mohli létat v USA, musíte se stát členem USHGA (obdoba LAA ČR), v rámci tohoto členství máte pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku.

Kanada
– IPPI karta akceptována,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku je dáno ze zákona. Bohužel, i když máte vlastní pojištění, Kanaďané většinou požadují, abyste se stali během vašeho pobytu členy HPAC/ACVL (obdoba LAA ČR). V rámci tohoto členství pak máte zajištěno také pojištění odpovědnosti za škodu ve výši 3.000.000 CAD. Toto členství včetně pojištění stojí 40 CAD na dobu tří měsíců a nebo 125 CAD na dobu delší třech měsíců. Zde si můžete stáhnout formulář k členství v HPAC/ACVL,
– pojištění Vám pomohou získat správci letových terénů a většinou ochotně poradí.

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter