Jak si opravit poškozenou šňůru?

Tak, né že by se nám to stávalo nějak často, ale zavadit o kámen nebo kořen na startu, strom nebo sloup kolem startu a konec-konců pověsit to na strom – to se sem tam stane každému, což? A šňůrka občas povolí, není z oceli, že… Jenže dovolená zrovna začala a je třeba situaci řešit. Jak na to?

VYMĚNIT
Ideální řešení. Přetrženou nahradíte novou. Starou vyvléknete, novou navléknete. Je to jednoduchý systém liščích uzlů a potřeba jsou jenom kleštičky na povolení karabinky na popruzích.
Ale s nejvyšší pravděpodobností nemáte po kapsách všechny náhradní šňůry ke svému kluzáku (všechny délky a tloušťky, celkem je to zhruba 300 m, to by bylo pěkné klubíčko). Takže máte asi jednu – dvě tlusté dlouhé šňůry do spodní galerie a několik tenkých do horní galerie. Takové náhrady mají ideálně na jednom konci šité očko a druhý konec mají volný – tam budete muset zakončit a nastavit délku vhodným uzlem.

SVÁZAT
Prostě šňůru svázat uzlem nebude moc dobré řešení, protože byste ji tím o dost zkrátili a padák by vám asi neletěl rovně. Ale když nemáte dost dlouhou šňůrku na výměnu celé délky, můžete vyměnit ten kratší přetržený konec a nechat si v něm rezervu na uzel.

NECHAT BÝT
Jak si tak letíte, pohlédnete vzhůru a zahlédnete přetrženou vlající šňůrku. Pravděpodobně v horní galerii řidiček nebo zadní řady (C, D) šňůr. Stalo se to nejspíš při startu, kdy šňůrka zachytla za kámen nebo kořen a přetrhla se. Pokud jste si toho všimli až během letu, má to nejspíš zanedbatelný vliv na řízení kluzáku a můžete to ignorovat až do konce téhle dovolené. Určitě kvůli tomu nepřerušujte dobře rozletěný přelet, tohle nebude příčina nějakého neštěstí.

JAK POSTUPOVAT
Šňůry jsou mezi sebou a s očky na vrchlíku spojeny tzv. liščím uzlem. Tak mu aspoň říkám já. To je ten jednoduchý: prostrčíte očko očkem, pak skrz něj protáhnete druhý konec a taháte a taháte až utáhnete. Na druhém konci se prostě očko navlékne do karabinky na popruhu.
Takže když chcete nějakou šňůrku vyměnit, potřebujete tenhle řetízek rozebrat odspodu. Tedy od té karabinky. Rozšroubovat, vyvléknout, odvázat spodní šňůrku, odvázat šňůrku prostřední galerie a tak se dostanete až k vrchní galerii, kde můžete teprve odvázat šňůrku z očka na vrchlíku. Navléknete novou – postupujte opačně, tedy od vrchlíku – dvě nebo více šňůrek vrchní galerie se sbíhá a vážete je s jednou šňůrkou nižší galerie. Tam opět dvě nebo víc dole svazujete s nižší šňůrou. Kromě řidiček naštěstí bývají jen jedno nebo dvě rozvětvení (galerie), ale i tak je to docela výzva se v tom vyznat a nezamotat to. Do karabinky navlékněte šňůry pěkně popořadě a dotáhněte ji tak, aby se nepovolila, ale ne zas úplně „na krev”.

JAKÉ UZLY
Liščí uzel, jak jsme ho popsali výše, vám poslouží jenom u sešitých oček.
Dva volné konce doporučuji svázat nejlépe dvojitým rybářským uzlem. Je trochu složitější, ale dost pevný a bude držet i bez dalších objemných pojišťovacích uzlíků.
Šňůru, na které mám volný konec tam, kde potřebuji očko, přiváži do protilehlého očka kombinací liščího a rybářského uzlu podle obrázku.
Ve dvou posledních případech musíte nastavit správnou délku šňůry. A to tak, že ji srovnáte se stejnou šňůrou na druhé straně vrchlíku (jsou zrcadlově stejné).

JE TO BEZPEČNÉ?
Dejme tomu, že na každé straně nás drží 7 silných šňůr. Jejich nosnost je 130 kg. Šité očko zeslabí pevnost minimálně, možná o 5 %, trochu pevnosti ubere uzlík – tam kde jsou provlečené s vyšší galerií. Když to všechno odečteme a vynásobíme, pořád nám vyjde mnohem víc, než normou požadovaných 8 G. Dejme tomu, že mám TOW 100 kg. Takže potřebuji, aby šňůry unesly v ustáleném klouzavém letu 200 kg. Děleno 14, to máme asi 14,3 kg na jednu šňůru. Krát 5 G, kterých můžu reálně dosáhnout v ostré spirále = 70 kg. Takže na nové silné šňůře si můžu dovolit jeden uzel udělat (uzel sníží její pevnost asi na 55 % původní pevnosti). A spirálu s ním ale radši dělat nebudu. Tenhle výlet s tím dolétám a co nejdřív si objednám u výrobce novou šňůru a doma ji hned vyměním.

Liščí uzel

Dvojitý rybářský uzel

Kombinovaný liščí a dvojitý rybářský uzel

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter