Kravata – zavlečení vrchlíku do šňůr

Popis:
Kravata není manévr, který by si pilot občas vyzkoušel či natrénoval. Je to stav, který může nastat a při kterém je třeba zachovat chladnou hlavu a urychleně ho řešit. Je to jedna z těch prekérních situací co paragliding zvláště na výkonnějších křídlech může přinést. A právě proto je potřeba o ní mluvit, i když zdaleka není tak často vidět.

Pokud se část zdeformovaného vrchlíku dostane před šňůry a padák se dá znova do letu, může vlivem proudícího vzduchu dojít k jeho zachycení do šňůr. Zavlečená část vrchlíku je tlačena na šňůry a jen razantní zásah pilota jej dostane ven. A než se tak stane, tak na velikosti plochy zachycené ve šňůrách závisí, jestli se pilotovi podaří udržet padák v kontrolovaném letu nebo upadne do ostré nekontrolované spirály.

Příčiny:
Jak už to tak bývá, příčin může být několik a navíc se mohou kombinovat a tak popíšu jen ty nejtypičtější:

– minule jsem popisoval wingover a v něm se příležitost ke kravatě objevuje často. Takže jen zopakuji: pokud se nezkušený pilot při tréninku wingoveru zalekne dynamického zhoupnutí, často zapomene u horní úvrati dotočit vrchlík zpět do směru osy příletu, v určitý moment dojde tělu energie, která ho poslala nahoru a pilot se bočně zhoupne pod vrchlík, ten to samozřejmě neustojí, protože bokem letět neumí a dojde k zaklopení padáku nezvykle z boku, díky tomu může zůstat ucho vrchlíku zavlečeno ve šňůrách,

– po masivním zboření části nebo celé náběžné hrany (např. při létání na speedu) může zvláště u závodních padáků zůstat ucho vrchlíku zavlečeno ve šňůrách,

– také trénink letu na minimální rychlosti s odtržením proudnic a nevhodnými korekcemi může končit nepříjemným rozhoupáním a zavěšením části vrchlíku do šňůr,

– a nemůžu zapomenout ani na jednorázové rychlé vypuštění hluboce stáhnutého Full stallu, kdy pilot s vrchlíkem do podkovy pozpátku padá a pokud výstup z tohoto manévru uspěchá, zůstane mu úplně jednoduše kus vrchlíku ve šňůrách jenom, co se přehoupne do dopředného letu.

Řešení:
Tak to je velice závislé na výšce, kterou má pilot k dispozici. Zpravidla však nebývá moc času na dlouhé rozhodování. Roztočí-li se padák do ostré spirály a schází výška – je potřeba urychleně sáhnout po klice záložního padáku a neváhat ho použít. Pokud se k tomu přidá i zatwistování (překřížení nosných šňůr) není už vůbec nad čím přemýšlet. Padák se v takovém stavu stává absolutně neřiditelným a docela to trvá, než se pilot z twistu odtočí. Jde o každou sekundu – jde o život.

V případě, že výšku máme, nosné šňůry nejsou zatvistované a pilot chce s kravatou něco dělat, je potřeba si vzpomenout, že jedno z řešení visí na nejkrajnější šňůře vrchlíku, zpravidla jde o krajní šňůru B řady. Někteří výrobci tuto označují jinou barvou oproti ostatním, ale i bez toho byste ji měli jednoduše najít na kraji béčkových popruhů. A pokud ji budete mít v ruce a razantně za ní zatáhnete, zjistíte, že zavlečené ucho potahujete k sobě, napínáte tak jeho zdeformovanou část a ta se postupně regeneruje. Jedno slabé zatáhnutí to ale nevyřeší! Jde to pomalu, ale jde to. Co je ale velice důležité – to je nezapomínat, že v ostré spirále rychle ztrácíte výšku a opadání 15 m/s v kombinaci s ostrou rotací na sedmimetrových šňůrách z vás na zemi udělá hromádku ničeho. Takže je třeba si stále kontrolovat výšku a pokud by se regenerace zavlečeného ucha nedařila, tak s dostatečnou rezervou neváhat použít záložák. Je to fičák!!!

Pokud zůstane ve šňůrách zavlečený jen skutečně malý kousek ucha, není co řešit – lehce si přibrzdíte druhou stranu, zatáhnete za onu krajní béčkovou šňůru a máte to.

Dalším řešením kravaty je přetažení celého padáku do Full stallu. Ze začátku je to trochu rodeo, ale za chvíli se padák docela stabilizuje, zavlečené ucho se při pádu pozpátku vyklepe a po dokončení Full stallu jste v suchu.

Nejčastější chyba:
Pilot, který špatně zanalyzuje situaci a pokusí se náběh do ostré spirály zastavit razantním dlouhým přibržděním vnější strany, se jednoduše dostane do negativní zatáčky. Dopředná rychlost na straně zavěšeného ucha je vinou jeho čelního odporu podstatně nižší než obvykle, síly v řízení jsou v tomto případě také jiné než za normálního letu a přetáhnout padák do negativky pak není žádný problém. Negativka nic neřeší, jen komplikuje. Jenom co si ji pilot uvědomí a odbrzdí vnější stranu, ocitne se znova v ostré spirále, jen u toho ztratil kus tolik potřebné výšky. Zkušení piloti jsou schopni přibržděním bez negativky zmírnit rotaci a u toho vytáhnout pomocí krajní béčkové šňůry ucho ven.

Dobrá rada:
Všechny manévry, které mohou vést ke vzniku kravaty, se dají nacvičovat nad člunem zajištěnou vodou. Toto bych považoval za základní prevenci.

A příště si popíšeme už několikrát zmiňovaný Full stall – symetrické přetažení padáku.

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter