Na co jsme při přebalování přišli…

1. U několika záložek (asi 3) jsem si všiml narušených šňůr (byly fousaté) u volného konce. Ty šňůry jsou narušeny a je potřeba kontrola u výrobce.  

Co na to výrobce ? (odpovídá Martin Němec, ředitel SKY Paragliders)

Jako výrobci sedaček a padáků máme z efektu "vousatých šňůr" celkem obavy. Většinou to vzniká tak, že se šňůra otírá o suchý zip… Je proto potřeba maximálně pečlivě hlídat, aby svazek šňůr nevykukoval z kontejneru, aby byl kontejner uložen tak, aby se minimalizovala možnost oděru šňůry…

Pokud je nějaká šňůra takto poškozena, doporučuje výrobce výměnu, protože pod oplet nevidíme….

Skoro ale ve všech případech se těmto problémům dá předjít pečlivým hlídáním a kontrolování vedení šňůr mimo suché zipy….

2. Někdy jsem měl dojem, že při utržení kliky nedošlo okamžitě k uvolnění vnějšího kontejneru, možná špatně orientovaná jehla. Bylo třeba větší síly.

Co na to výrobce ?

Síla vytažení kliky je předmětem málem mezinárodních konferencí :-). Někteří piloti brojí proti lehce odnímatelným klikám, jiní zase mají rádi, když je klika hodně volná. Proto přišlo DHV ve své zkušební osnově s požadavkem, aby se klika spolu s celým kontejnerem vytahovala minimálně tahem 4,5 kilogramů, ale rozhodně menším, než tahem 6,5 kilogramů.

Mluvíme tady trochu jako laboratoř, ale jde o to, že toto rozmezí bylo stanoveno tak, aby vyhovovalo všem.

Zásadní je ale v této souvislosti jiná skutečnost, a to ta, pod jakým úhlem se lehce/těžce klika vytahuje. Vždy je z důvodů bezpečnosti třeba hledat ten nejnemožnější a nejtěžší úhel.

Klíčovou roli hraje i délka spojovacího popruhu mezi klikou a kontejnerem, obecně platí, čím kratší, tím lepší. Na některých sedačkách je popruh tak dlouhý, že když pilotovi klika, nedej bože, vypadne z ruky po vytažení první jehly, již na ni na druhý pokus nedosáhne, protože vlaje za ním.

Přestože tyto momenty souvisejí spíše se sedačkou než se záložním padákem, je potřeba při nácviku sledovat nejen svoje schopnosti vyhodit záložák, ale rovněž možnosti sedačky a nejrůznější úhly pilota v sedačce.

3. Na materiálu jednoho záložáku bylo evidentně znát, že byl nesprávně skladován nebo s ním bylo celkově špatně zacházeno. Pouštěl barvu a i na dotek a pohled nevypadal zdravě. Pozor! Pokud je záložák vlhký či mokrý (např. po zimním létání), je ho třeba vyvětrat a usušit. V opačném případě je velká pravděpodobnost, že vám při použití moc nepomůže!  

Co na to výrobce ?

Ajaj, takový záložák doporučujeme vyměnit. Jde o to, že plíseň (prach, vlhkost) snižuje pevnost tkaniny. Ta je dostatečně pevná v ploše panelu, ale plísní je její pevnost kriticky ohrožena v místech našívání lemovek a poutek. Degradovaná pevnost šitím je ještě posílena plísní a při extrémnějším otevírání (například ve spirále) by mohla tkanina prasknout a mohlo by se vytrhnout poutko se šňůrou. Poškození tkaniny v ploše panelu by mohlo rovněž dojít, ale tato závada by nebyla kritická, mnohem horší by bylo klesat (padat) na záložáku s vytrženými šňůrami.

4. V jiném případě jsem viděl nějaké nitě vylézající ze švu. Oprava proběhla opálením zapalovačem.  

5. Při soukání záložek do sedaček bych upozornil na správné vedení popruhů záložáku: mimo všechny popruhy sedačky, speedy atd.    

6. U jednoho pilota: lítá aktivně na Javoráči, věk asi 45 let, má sedačku od Karpa, snad z poloviny 90. let, vnější kontejner se skládal ze dvou listů, moc důvěryhodně to nevypadalo.  

7. V jednom případě se uvolnila smyčka ze šňůr, která jistí uzavření vnitřního kontejneru ještě když byl záložák v sedačce. Teprve po vytáhnutí z kontejneru a odhození by se tato smyčka měla odjistit a uvolnit tak vnitřní kontejner. Vzniklo to asi tak, že pilot nechtěně potáhnul za popruh už při jeho instalaci. Při použití by se záložák nemusel otevřít správně, je tam velké riziko zamotání šňůr.  

8. Zaregistroval jsem u jednoho staršího typu sedačky MAC 3x stejný problém se špatnou délkou popruhu u kliky. Kontejner pod deskou šel otevřít hodně ztěžka. Renča měla kdysi tentýž problém a výrobce to prý po dohodě odstranil.    

9. Pavlína-kurzistka, je tak slabá, že nemohla otevřít vnější kontejner skoro vůbec:-)). Chce to posilovnu…    

Pokud víte nebo jen tušíte, že byste mohli mít podobné závady nebo problémy, kontaktujte svého instruktora. To, že jste záložák roky nepotřebovali neznamená, že byste k němu mohli být lhostejní.  

Za tým instruktorů BŠL
Jan Filipek

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter