O létání v Beskydech

Jsem praktik a toto je moje reakce jakožto pilota na dění kolem svazu paraglidingu a valné hromady:

Politické programy různých pilotů jsou zajímavé, oceňuji jejich aktivitu zasáhnout do podivných vazeb mezi LAA ČR, svazem paraglidingu, soukromými firmami a řadovými piloty. Ale Praha je od Beskyd daleko a myslím že není správné vyčkávat, jestli se výše jmenovaná aktivita projeví kladně či záporně. Protože my v Beskydech chceme létat a užívat si ve vzduchu ať už „u vesla“ bude ten či onen.

Na Javorovém jsem vysvětloval pilotům, že za startovací a přistávací místa nemusí běžný pilot platit, zvláště když jsou náklady na provoz minimální. Nechť peníze do takové věci vloží firmy, které v tomto místě podnikají, a nebo firmy, které chtějí takové létání jednoduše podpořit. Je to zasazeno v Letovém řádu a snad už i ti největší odpůrci pochopili, že se nejedná o populismus!

Po absolvování schůze výcvikové komise, semináře inspektorů a několika setkání s piloty, kteří jsou v obraze jsem nechal myšlenku postoupit do „dalšího kola“.

Výsledek je takovýto: spolu s Milanem Michnou, Zdeňkem Trčkou a Kamilem Konečným jsme se shodli na vytvoření nového občanského sdružení Piloti v Beskydech, které si vytýčilo tyto cíle:

– sdružovat piloty,
– napomáhat udržování a zvelebování stávajících startovišť a přistávacích ploch,
– získávat finance pro správce letových terénů na pokrytí přímých nákladů k jejich provozu,
– umožnit prostor pro vytváření, prosazování a realizaci projektů podporujících létání v Beskydech,
– podílet se na kulturní i sportovní činnosti členů klubu,
– rozšiřovat zásady fair play.

Naše strategie

Rádi bychom šli ostatním skupinám pilotů v ČR příkladem při vytváření několika podobných klubů v návaznosti na letových oblastech v ČR. Ty se mohou skutečně věnovat svým pilotům a řešit jejich problémy. Tyto kluby budou mít svůj výkonný výbor a výkonné výbory všech těchto klubů se mohou scházet k sezením, kde v klidu předají a proberou potřeby svých klubů – pilotů létajících v dané lokalitě.

Výsledky ze společné diskuse představitelů těchto klubů může být výchozím materiálem pro svaz paraglidngu nebo LAA ČR, kteří by se tomu měli dále věnovat a zasazovat toto do svých budoucích projektů a systémů podpory létání v ČR – budou-li mít skutečně zájem pracovat pro řadové piloty.

Postup k naplnění cílů Klubu:

1) Sdružovat piloty
Nemyslím si, že svolávat všechny členy svazu paraglidingu ČR na jednu valnou hromadu a věřit, že se tam skutečně něco vyřeší je do budoucna ta správná cesta. Proto by se měly tyto diskuze přenést přímo do jednotlivých oblastí, ve kterých se létá a tam definovat problémy a řešení. Bez možnosti sdružit piloty a pracovat s jejich názory to ale efektivně nelze. Členství v klubu by mělo být zdarma, jen v případě výrazně větších výdajů by byl členský poplatek zaveden. Jestli a jak vysoký poplatek to bude – o tom bude rozhodovat valná hromada členů Klubu. Jsem přesvědčen, že se ale Klub obejde bez členských poplatků.

2) Napomáhat udržování a zvelebování stávajících startovišť a přistávacích ploch
Klub Piloti v Beskydech nebude zastávat funkci správce stávajících letových terénů. Díky níže popsané činnosti Klubu však budou vznikat finanční rezervy, aniž by tím byli zatěžováni řádoví piloti, kterým není létání v Beskydech lhostejné. Tyto finance, stejně jako práci vybraných pracovních skupin z řad členů Klubu, lze v budoucnu použít právě k naplnění tohoto bodu.

3) Získávat finance pro správce letových terénů na pokrytí přímých nákladů k jejich provozu

Informace o reálných nákladech na letové terény pro létání v Beskydech na rok 2005:

– na roční provoz Skalky je aktuálně potřeba 17 000,-Kč
– na roční provoz Javorového je aktuálně potřeba 0,-Kč
– Stolová je díky nedůsledné práce BLK pro létání uzavřená
– ostatní terény jsou prozatím nezajištěny

Když to tedy sečteme, je pro létání v celých Beskydech v tuto chvíli potřeba zajistit 17 000,-Kč na rok 2005. A to za předpokladu, že nikdo ze správců letových terénů, tedy ani BLK ani BŠL nechtějí na správcování na těchto terénech vydělávat. A to nechtějí ! Jde jim jen o zajištění provozu.

Jak získat potřebné peníze?

Připravujeme nezávislý web, na kterém budou veškeré informace o létání v Beskydech, o Klubu, o členech, o klubové pokladně a pod. Na těchto stránkách bude také prostor pro sponzory létání v Beskydech. Jsem přesvědčen, že jak pro paraglidingové výrobce v Beskydech, tak pro beskydské školy paraglidingu je to otázkou Cti a Prestiže podpořit létání v místě, ve kterém podnikají. A pak se bavíme např. o tom, že budou tyto firmy požádány o podporu létání v Beskydech a za finanční částku jim bude nabídnuta nejenom možnost pomoci dobré věci, ale také reklamní prostory na webu a dalších místech u letových terénů. Osobně věřím v pochopení těchto soukromých subjektů.

Předběžně lze říct, že bychom např. žádali o částku na rok:
7000,-Kč pro výrobce
4000,-Kč pro školy paraglidingu
2-3000,-Kč pro jiné soukromé subjekty

Každý pilot, který se zapíše jednoduchou přihláškou do Klubu Piloti v Beskydech bude od jakýchkoliv poplatků na těchto terénech osvobozen. Obdrží samolepku na přilbu a bude takto označen. Kontrola platnosti PL je technicky řešitelná. Každý jiný pilot (nečlen Klubu) zaplatí např. symbolických 20,-Kč/den. Ostatní školy a tandemoví piloti, kteří se oficiální podpory létání v Beskydech nebudou chtít účastnit zaplatí 50 Kč/den za každý padák. Vybrané peníze budou po sezóně poskytnuty Klubu Piloti v Beskydech jakožto sponzorský dar od správců LT, protože správcové těchto terénů nechtějí na své činnosti vydělávat a náklady na provoz už budou mít Klubem zaplaceny, a tím se stanou i tito piloti a školy nepřímými sponzory létání v Beskydech.

Sama valná hromada členů klubu si pak rozhodne, který projekt se zbývajících peněz podpořit a který ne.

4) Umožnit prostor pro vytváření, prosazování a realizaci projektů podporujících létání v Beskydech
Projekty, které budou vznikat na podporu létání v našem regionu budou mít Klub k dispozici jakožto partnera při jednání, resp. jako záštitu. Stejně jako tomu může napomáhat souhlas nebo i jiná podpora od LAA ČR. Ale to jenom za předpokladu, že se na tom shodne výkonný výbor. Řešit něco podobného zdlouhavě přes LAA ČR mi připadá zbytečné.

5) Podílet se na kulturní i sportovní činnosti členů klubu
Prostoru pro aktivní piloty je stále málo a čistá nová organizace, kterou by piloti vzali za svou, to může zlepšit. V tuto chvíli je zbytečné cokoliv konkrétnějšího v tomto bodu rozepisovat.

6) Rozšiřovat zásady fair play
Dění v současném organizovaném paraglidingu mně přesvědčilo, že otázku fair play a třeba i podnikatelské morálky a je třeba lidem připomínat.

A na závěr:
Samozřejmě, všechno je to o aktivitě a bude záležet na hodně faktorech, ale správcové terénů se na této myšlence shodli, školy působící v regionech také a věřím že pilotům v Beskydech taková činnost velice pomůže. Jelikož my všichni společně chceme v Beskydech létat a pokud možno bez komplikací.

Pokud máte jakékoliv náměty, připomínky, otázky nebo rady, vepište je prosím do komentářů k tomuto příspěvku a nebo napište na dali@elspeedo.cz . Budeme rádi za reakci.

Na shledanou pod beskydským kumulem :o)
Dalibor Carbol

 

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter