Zaměřeno na Anteu – recenze nového modelu EN C

Že jsme si celé tři březnové týdny s našimi žáky užívali krásných letových dní v italském Bassanu, to už určitě víte. Že jsme tam zkoušeli padáky SKY Test Centra včetně nové Antey, to asi také víte. Ale co někteří ještě nevíte, to je jaké ta nová Antea vlastně je. A že jsem na ní nalétal asi nejvíce, tak vám teď o tom něco povím…

Hlavní konstruktér SKY Paragliders Švýcar Alexandre Paux se tentokráte zaměřil na padák nové kategorie EN C. V nabídce SKY by tento padák měl zaujmout místo někde mezi Brontesem 2 a Aresem. A to jak výkonem, tak bezpečností. Anteu jsem testoval v ostré jarní termice, širokých slabých stoupácích i ve večerním klidném svahování, nalétal jsem na ní cca 12 hodin.

Znáte ten pocit, když vám něco sedne hned jak to vezmete do ruky? Hned na začátku mě velmi překvapilo, jak tento padák poslušně a přesně reaguje na moje pohyby a záměry. Řízení Antey mně prostě nadchlo a postupně jsem se ujistil, že jde o jednu z hlavních vlastností, která bude Anteu a její pověst doprovázet.

Nechal jsem padák letět a sledoval jeho reakce na termické turbulence a musím říct, že si Antea v těchto jarních podmínkách žije svým vlastním životem. Někdy až příliš rychle reaguje na jakékoliv pohyby vzduchu – chvilku to trvá, než si pilot zvykne na to, že s ním chce Antea pořád mluvit. Ze začátku jsem se snažil na tyto krátké ostřejší pohyby vrchlíku reagovat, ale ničeho zvláštního jsem nedosáhl. Prostě jsem to respektoval a létal dál. V klidnějších stoupáních se to již samozřejmě neobjevovalo.

Ustřeďování stoupáku mi díky přesnému řízení přišlo velmi příjemné a ve stoupavosti jsem si také neměl na co stěžovat. A to ani ve stoupácích se závodními křídly. Některé pomalejší padáky jsem musel sice podlétávat, ale to už k padáku této kategorie patří. Antea je pro piloty, kteří mají rádi rychlost.

A právě skutečně velký rozsah využitelných rychlostí bude pro Anteu charakteristický stejně jako přesné řízení. Tyto vlastnosti spolu totiž rozhodně souvisí.

Ve volném prostoru jsem začal zjišťovat sklony padáku na přetažení, sledoval u toho nárust opadání v malých rychlostech a porovnával síly v řízení. Právě při tomto manévru dal vrchlík jasně najevo, že si nechá líbit daleko víc, než by pilot od výkonného béčka čekal. Prostě přetáhnout Anteu symetricky i asymetricky – to je skutečně silová záležitost. A až do poslední chvíle před úplným změknutím řízení můžete na váriu odečítat příjemně nízké opadání. Tohle létání na skutečně minimální rychlosti jsem později uplatňoval i v termice a fungovalo to výborně. Zvláštní bylo, že i po vyměknutí řízení padák ještě dokázal díky kompaktnímu středu vrchlíku letět dopředu a až teprve po dalším přitažení se rozjel kolmo dolů. Výstup z padákového letu byl bez jakéhokoliv zaváhání.

Později jsem nechal Anteu v úzkých ostřejších stoupácích točit stelný poloměr a nereagoval dobržďováním vůbec na nic. Většinou mi vnější polovina jen naznačila rychlejší předstřel, pak trochu změkla, vyrovnala se a bylo po problému. A když už si Antea uklapla, tak se zase sama plynule a měkce otevřela. Popravdě řečeno, vzhledem k výše popsané "nervozitě" v drobných turbulencích jsem teď čekal agresivnější chování. A tak jsem byl znova mile překvapen.

Když jsem asymetrie přivodil razantním stažením poloviny áček v klidném vzduchu, padák se otevíral daleko tvrději a více méně najednou. Při simulovaném čelním zaklopení padák nejdříve padá poměrně hluboko za pilota a pak vystřelí dopředu, ale při tomto typu padáku se není čemu divit. Právě v tomto manévru, navzdory záplavě "Áček", dostala Antea při EN testech "C". Ale ani se speed systémem jsem nenašel nic záludného. Vše bylo adekvátní kategorii, tady OK.

Na trhu je tedy  nový padák nové kategorie EN C (pro piloty s licencí PL B), který se vyznačuje velkým rozsahem rychlostí, přesným řízením a velkou odolností proti přetažení. Příjemná je také nízká váha padáku – 5kg (ve velikosti M). Jsem přesvědčen o tom, že sedne pilotům, kteří hledají rychlé reakce padáku, chtějí vědět o sebemenším pohybu vzduchu, chtějí padák aktivně řídit a čekají od padáku obratnost, která není na úkor nízkého opadání. Padák je standardně dodáván s batohem, tričkem a bezplatnými technickými kontrolami. Ceny a technické parametry naleznete v našem Elově obchodu.

A jestli by to některé začínající akrobaty zajímalo, tak s vrtulníkem je to špatné, ale zato Antea docela pěkně satuje.

Anteu si i vy můžete sami vyzkoušet v našem Test Centru, zatím jen ve velikostech M a L.

Ať vám to létá
Dalibor Carbol.

 

 

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter