From RAKAPOSHI to K2 Expedition

Byla to jedna z těch akcí, na které nezapomente do konce svého života. V roce 2011 jsme se s kamarádem Ďurem Klejou rozhodli letět bivakový let přes Karákorám a doletět k druhé nejvyšší hoře světa – K2. Na několika předešlých expedicích jsme si společně osvojili rychlý útočný způsob letu ve vysokých horách. A byl to právě tento způsob letu, díky kterému jsme jako první na světě doletěli na bezmotorových kluzácích až k překrásné a drsné K2.

Tuto extrémně náročnou 280 kilometrů dlouhou trať z Hunzy jsme uletěli za pouhé 2 dny. Bez kyslíkových přístrojů a jakékoliv letecké či pozemní podpory. Fyzické vyčerpání se mezi mohutnými horami měnilo v silné vnitřní pocity. A mohu jen říct, že mi bylo velkou ctí letět s Ďurem v tak nádherných divokých horách.

Dalibor Carbol

Prohlédněte si animace z našich GPS záznamů z expedičních letů

Od Rakaposhi ke K2 (2011 – 1.den)

Od Rakaposhi ke K2 (2011 – 2.den)

Od Nanga Parbat do Skardu (2011)

Z Karakolu k Chan Tengri (2012 – 1.den)

Z Karakolu k Chan Tengri (2012 – 2.den)

Kvalitní vybavení pro váš

BIVAKOVÝ let

Příprava na výzvu, jakou jsou bivakové lety, není snadná a kvalitní materiální vybavení hraje obrovskou roli – pokud jde o úspěch či neúspěch celé expedice. To je důvod, proč jsme v roce 2010 začali s vývojem maximálně funkčního a lehkého paraglidingového vybavení pod značkou El SPEEDO – FLY7000 series.

Základem těchto výrobků jsou naše bohaté zkušenosti a tlak na konstrukční jednoduchost spojenou s nízkou hmotností, maximální funkčnost do nejnáročnějších podmínek, pohodlí, které šetří sílu na dlouhých přeletech a to vše vytvořeno z vysoce kvalitních materiálů v precizním provedení.

Díky tomu všemu – sobě i vám můžeme poskytnout paraglidingové vybavení vytvořené bez marketingových kompromisů, které je skvělým pomocníkem na cestách za létáním.

Naše Expedice

TIPy pro váš BIVAKOVÝ LET

Obecně platí, že minimalismus ve výběru vybavení je klíčovým prvkem pro zdárný průběh bivakové akce. Důležitým předpokladem pro bezpečné dosažení cíle je totiž rychlý, ofenzivní způsob letu. Pokud se budete přesouvat pomalu a budete plánovat mnoho zastávek, budete potřebovat mít více vybavení a zásob. To znamená nepříjemnou zátěž způsobující zpomalení výstupů a zbytečné vysílení organismu. To bývá příčinou taktických i pilotních chyb.

Navíc pravděpodobnost, že potkáte špatné počasí ve vysokých horách je každým dalším dnem najednou mnohem vyšší.

Takže – zaměřte se na trasy, které jste schopni ulétnout za 2-3 dny. Tak nebudete muset nosit vybavení a zásoby, které třeba vůbec nepoužijete. Budete mít více síly, více duševního klidu a lépe si poradíte s nesnázemi, které se při letu v horách objevují.

A ještě jedna rada – nahrajte si do mobilu namluvené knihy a dobrou hudbu. Před letem ve vysokých horách je dobré uklidnit mysl, odpočinout si. Zajímavá kniha dává letovému dni další rozměr.

Co dalšího budete potřebovat na váš

BIVAKOVÝ LET?

Nyní bych vám chtěl poradit, jak udělat vaši sedačku lehčí bez kompromisů v pasívní bezpečnosti, komfortu a životnosti materiálů. Jak toho dosáhnout? Vždy přemýšlet, co dalšího vkládáte do sedačky…

Dobíjení na cestách

Všechny ty naše elektronické hračky jako váro, GPS, mobil, satelitní telefon, foťák potřebují šťávu a je fajn, když s sebou nemusíte tahat několik nabíječek a vystačíte si s jednou. Jak si to [...]

Fotoaparát

Na focení běžně používám zrcadlovku Canon EOS 650D s bateriovým gripem na 6 tužkových baterek, s objektivy Canon EF 70-200/4,0L IS USM a Sigma 10-20/4-5,6 ASP. S externím bleskem a brašnou to [...]

Lékárnička

Nemoci a úrazy vám mohou velmi zkomplikovat situaci a tak by se na vašem samostatném výletu mohlo hodit: balíček s antibiotiky, něco na bolest v krku a na tlumení kašle, tlakový a krycí obvaz pro [...]

Jídlo a pití

Množství jídla je přímo závislé na trati, kterou jste si připravili. Sami víte, kolik jste asi schopni v horách za den ulétnout. Rád bych vám doporučil tvořit trasy na 2-3 dny a startovat až to [...]

Vaření

Na váhu vyhrává jednoznačně plyn. Benzínový vařič je univerzálnější na delší cesty do větší divočiny, protože benzín seženete kdekoliv a kdykoliv. Ale s benzínem je vaření složitější a taky [...]

Čelovka

Úplně jsem se zamiloval do Fénix HL50 – pevná, vodotěsná a dá se použít i jako lampa, několik režimů světla, pere to až 365 lumeny, zvýrazněný střed světelného kužele – prostě paráda. Cena 1300 [...]

Nůž

Už roky používám Victorinox s pilkou, šroubovákem, vývrtkou – 126 g. No a už jsem konečně pochopil, že v horách si láhev vína otevírat nebudu, na letišti se k noži v odbaveném batohu nedostanu a [...]

Vario a GPS

Na přeletu potřebujete slyšet vário s kvalitním zvukem, oceníte i aktuální výšku, rychlost letu a kompas – to jsou docela základní funkce. Jde to i bez nich, ale nebrat přístroje s sebou na [...]

Mobilní telefon

Jasně že je třeba mít telefon. Osobně používám iPhone SE, a co jsem si do něj nahrál i hromady namluvených knih, tak už jsem s sebou přestal brát i Kindla na čtení při čekání na počasí. To ale [...]

Zádový chránič

CHOGORI sedačky mají uzavíratelný box na chránič páteře. Takže když chránič vytáhnete a zavřete dovnitř místo něho spacák, tak se tento box napne a funguje obstojně i jako chránič páteře. CHOGORI [...]

Spací pytel

Teplo v noci je fajn, nejlepší poměr teplo/váha mají péřové varianty spacáků. Phantom 0 od Mountain Hardwear je vychytaný i do větší zimy, ověřená kvalita. Váží 1,2 kg, takže úspora oproti běžným [...]

Stan a karimatka

Nepříjemně těžká daň za to, že se budu potřebovat někde vyspat. Ale pokud jsem v civilizaci, stejně spím pod střechou. Když jsem v horách, tak se snažím letět rychle, ať se vyhnu špatnému počasí. [...]

BIVAK WAY

Sedačky CHOGORI jsme připravili pro výkonnostní piloty a dobrodruhy, kteří chtějí od paraglidingové sedačky více, než je běžné. Nechte se inspirovat našimi zkušenostmi s létáním v nejvyšších horách světa a využijte jich ke zdolání svých vlastních cílů.

Juraj Kleja

Dalibor Carbol

Karel Vrbenský

Filip Bušo

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter