Nový El Speedo LEMMY – k čemu je mi jedno-potahový padák? 

Vždycky se těším na finální verzi modelu, který pro nás Alexej Rakov a jeho tým připraví. Ale u LEMMYho to je ještě o něco zajímavější. Protože Alexej má nejen s konstrukcemi padákových kluzáků, ale i s konstrukcemi kitů obrovské zkušenosti. A to se u jedno-potahového padáku skutečně hodí. 

Mám z LEMMYho obrovskou radost. Nejen proto, že máme moderního nástupce za odlehčenou cestovatelskou verzi Black Betty. Mám radost hlavně z toho, že tohle je něco skutečně EXTRA. Výsledek, který jsem snad ani nečekal. Včera jsem si na LEMMYm polétal a v různých aspektech to překonalo mé představy a požadavky. 

Předně start jedno-potahu je obecně hodně jednoduchý. Vrchem foukal jihovýchod a to je na Javorovém přesně opak ideálu. Ale nic, padák rychle nad hlavou, měl jsem pocit, že tam na mně i docela počkal. Pak úplně klidný vzlet bez nějakého prosednutí, které bych v těchto podmínkách běžně čekal, prostě úplně plynulý přechod. Ve zvláštním klidu a tichu jsme klouzali vzduchem a já se začal podivovat, jak to pěkně funguje, jak jde řízení přesně za rukou. A hlavně jak to klouže prostorem s výkonem, který bych u jedno-potahu fakt nečekal. 

Otáčel jsem se v popruzích, hledal jsem ve vzduchu drona ze kterého jsme let natáčeli. A i přetočený o 180° jsem mohl náklony jednoduše řídit směr, nepadalo to do ostré zatáčky jak u jiných modelů. 

Přede mnou letěl nový JIMMY3 a hned jsem porovnával rychlosti a výšku, ve které doklouzneme nad dráty a nestačil jsem se divit, jak LEMMY pěkně klouže. Na jedno-potah parádní. Určitě tam hraje roli na tuto konstrukci i poměrně vyšší štíhlost 5,5. 

Letěl jsem s velikostí 18 m2, i dopředná rychlost byla fajn, jenom jsem si vzal svou tandemovou sedačku a speed hrazdu jsem nechal v kanceláři. Hned jsem toho litoval, protože popruhy se speed kladkami si o zkoušku rychlejšího průletu jedno-potahu žádaly. A tak jsem začal zkoušet kolapsy alespoň v základní rychlosti. Zůstalo u zkoušení, protože jsem to prostě nebyl schopen na délku rukou strhnout tak, abych náběžku prolomil pod křídlo. Pokáždé jsem to jen hrozně zdeformoval a pak musel znechuceně vše pustit. Proč znechuceně? Protože se nic zásadního nedělo. Prostě tolik stability jsem u singlu ještě nezažil. Pak jsem vyzkoušel přechod do deep stolu, to bylo jako u normálního, ale hodně zatíženého středního EN-B, trochu jinak rozložené síly v řízení při přetahování, rychlejší důsledek, ale vše docela čitelné. Budu to dál testovat v různých zatíženích a podám report.

A pak přistání s větrem z kopce, takže do protisvahu. No byl jsem moc zvědavý na podrovnání LEMMYho. Nebyly to typické podmínky, těžko srovnávat, přistání úplně plynulé, přesná reakce, měkce. Ale jak jednoduše se dala ovládat sestupová trajektorie dokluzu, to jsem koukal. Už se těším na další lety, kdy si LEMMYho vyzkouším v jiných podmínkách. Hodně se těším na pocit z letu při minimální rychlosti a trénink přesnosti přistání, jsem zvědavý na let na maximální rychlosti a klapance, těším se s LEMMYm do termiky. Fakt mně to moc bavilo a věřím, že další piloti na tom budou stejně. 

No a pro koho je tedy LEMMY vhodný? Tak v tom jsem jsem asi nejvíce překvapen. Dříve jsem si myslel, že jedno-potahy jsou spíše takovým výstřelkem pro zkušenější piloty, stabilní a zajímavé na motor, určitě zajímavé na cestování, ale toto jsem musel s údivem přehodnotit. 

Ten neskutečně jednoduchý start, tak snadná kontrola vrchlíku nad hlavou, obrovská stabilita za letu, velmi nízká váha a perfektní skladnost i při použitých standardních materiálech s dostatečnou životností, jednoduché přistání – to z LEMMYho dělá velmi univerzální model pro široké spektrum pilotů. A chápu, že to některým instruktorům bude proti srsti, ale klidně i pro začínající piloty. A že to nemá EN test? Tak to vzhledem k vlastnostem tohoto modelu, vzhledem k jeho konstrukci a stabilitě prostě nepovažuji za důležité. Pokládám to za natolik povedené a revoluční řešení, že nějaký EN test a ohýbání konstrukce k tomu, aby vůbec bylo možné figury provést, nepovažuji za důležité a ani prospěšné. A myslím si, že každý, kdo bude chtít o tomhle polemizovat, by si měl nejprve na LEMMYm zalétat a až pak si na to udělat názor.

Takže za mně: školy, trénink různých startů, začínající piloti, pokročilí piloti, milovníci horských výstupů a létání v horách, cestovatelé a dobrodruzi – to je LEMMYmho cílová skupina. LEMMY není žádný velký sportovec, ale pohodový a zábavný parťák. Přijďte si ho vyzkoušet a pak napište, co si o tom myslíte :o).

Díky a brzy na viděnou
Dalibor

Jo, omlouvám se za ty fotky, dronovi jsem ze startu trochu ulétnul a tak toho moc nemáme. Ale brzy přibudou další fotky :o).

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter