TEST FREDDIE 2 ve francouzském časopisu PARAPENTE+

Autor: Jean Gabriel Thillard/Air Alpin.

Krásné klasické křídlo s propracovanou sofistikovanou konstrukcí. Zvláště zajímavé je si všimnout vnitřní architektury a mini žeber.

SKY COUNTRY – DISCOVERY 5 (EL SPEEDO – FREDDIE 2)

Pěkně zlehka

Sky Country nám přináší krásné křídlo střední úrovně EN B, s klidným a příjemným chováním, velmi dobře provedené a cenově dostupné. Skvělá volba pro vaše dlouhé lety!

Sky Country (již více jak 20 let jeden z předních výrobců v zemích východní Evropy) je na francouzském trhu přítomen už 7 let se svým křídlem Scorpion. Značka, která pochází z Ukrajiny, se ve Francii původně netěšila pověsti, jakou by si zasloužila. Její výrobky jsou však dotažené, velmi dobře postavené a charakteristické svým velmi klidným letem! K tomu všemu navíc za skutečně zajímavou cenu. S tímto přístupem se v paraglidingu mohou věci vyvíjet velmi rychle…

Seznámení s křídlem

Konstrukce je spíše klasická, šňůry téměř ve 3 řadách s opletem v dolních partiích a bezoplety nahoře v galerii. Švy jsou pečlivě začištěné a mini žebra vyztužují odtokovou hranu. Popruhy volných konců mají standardní šířku. Nízký počet šňůr usnadňuje rozplétání a manipulaci s nimi. Pozornost při rozplétání je dobré věnovat šňůrám uchyceným ve tvaru pyramidy, vedoucí ke „stabilu“, nacházející se na koncích křídla. Uchopení řidiček je snadné a pohodlné.

Batoh je spíše vyšší, což je dobré pro nošení. Šest bočních kompresních popruhů upravují objem a umožňují dosáhnout skvělý poměr mezi váhou, objemem a komfortem. Navíc „Discovery 5“ (Freddie 2) se dodává v obalu z porézní látky, která velmi usnadňuje sušení křídla. To skvěle odpovídá požadavkům pilotů.

Nafouknutí a start

Zvednutí vrchlíku je „klasické“, začíná mírným tahem za přední řadu šňůr. Vrchlík se jednoduše dostane do letové polohy, ve které vyžaduje jen velmi malé přibrzdění nad hlavou pilota. Start probíhá v klidném tempu, naprosto komfortně a efektivně. Utlumení předstřelu přidává na jistotě a zvyšuje komfort při startu padáku. Vlastnosti křídla odpovídají cílené kategorii pilotů, o tom není sebemenších pochyb!

V mírném větru probíhá nafukování pozvolna bez tendencí k odtržení proudnic. Při nesymetrickém zvednutí vrchlíku dejte raději přednost podběhnutí pod střed vrchlíku před korekcí pomocí brzd, eliminujete tak možnost přílišného přetočení.

Při postávání ve větru lze padák snadno ovlivňovat řízením, to je vždy velmi příjemné a účinné. Tolerance v hloubce řízení odpovídá školní kategorii s velmi dobrou rezistencí na full stall. Oscilování v podélném směru při poryvech větru na startovišti je omezené, velmi tlumené.

Při letu klidné a komfortní!

Mých 92 kg vzletové hmotnosti, což je hodnota nacházející se někde uprostřed váhového rozpětí u kategorie M, se klidně a zlehka zvedlo do vzduchu trimovou rychlostí 37 km/h (se zvednutýma rukama), s naprostou stabilitou ve všech osách. O něco později naměřím na tuto kategorii impozantní klouzavost 9,38! Vrchlík jednoduše a rychle reaguje na zásahy v řízení. To napomáhá snadnému přechodu do zatáčky. Při akcelerování mám první hrazdu nastavenou na 50% sešlápnutí – vygeneruji tak 4 km/h navíc. Když sešlápnu speed na maximum, kladka je na kladce a druhý stupeň nožní hrazdy umožní dosáhnout maximální rychlost 48 km/h. Sešlápnout speed systém do této úrovně vyžaduje slušné fyzické úsilí a je vhodné správné nastavení hrazdy, aby bylo možno opřením natažených nohou do hrazdy použít hrazdu i jako nožní opěrku.

Zpomalení letu vyžaduje jen malou hloubku stažení řídicích šňůr a malé úsilí. Při jednoduchém poletování a hledání termických proudů padák letí pohodlně rychlostí 30 km/h se sílou v řízení sotva 1 kg a stažením patnácti centimetrů. V divočejších podmínkách bude aktivní pilotáž vyžadovat určitě hlubší stáhnutí, to pak správně načasované dobře stabilizuje vrchlík a předchází případnému zaklopení. Za klidných podmínek je nejlepší výkon Discovery 5 (Freddie 2) dosažen letem při rychlosti 30 – 35 km/h, tedy 10 – 15 cm zabrzděním a skutečně malou silou. Tak se padák drží ve vzduchu nejefektivněji.

Při úplném přebrzdění oznamuje Discovery 5 (Freddie 2) příchod zborcení vrchlíku mírným prohnutím a to stále ještě doprovázeném klouzavým letem. Nalézt bod, kdy dojde k Full-stallu, vyžaduje zručnost a bude se spíše jednat o vertikální propad než o zhoupnutí vzad. Velký rozsah řízení je obrovským plus, který chrání méně zkušené piloty.

Pocit pod křídlem je klidný, bez překvapení. Ideální do hravého jarního počasí. Při turbulencích se bude padák spíše příčně pohupovat nebo vybočovat z původního směru letu než by došlo k zaklopení. Z hlediska předstřelů a zaklopení se bude chovat spíše klidně. Při letu v turbulentních podmínkách je v této kategorii padáků stabilita, odolnost před zaklopením a celkové zklidnění vrchlíku vyhledávaným jevem, kterým se zmírní riziko kolapsů v důsledku nedostatečné kontroly při aktivní pilotáži.

Při zpomaleném letu je křídlo ještě o něco lépe reaguje na rozhoupání a pokyny pilota k přechodu do zatáčky. Bude tedy snáze reagovat i při náklonu v sedačce, které v zatáčení pomáhá.

Při vletu do stoupavého proudu pocítíte sílu v řízení, vrchlík současně mírně ustoupí dozadu, pak následuje znatelné zakousnutí do termiky. Na tyto pohyby nemusíte nijak reagovat, stačí jen při nástupu do termiky zvednout ruce a nechat vrchlík dělat svou práci. O následné kyvy se postará sám.

Jednoduchost stoupání v termických proudech naprosto dokresluje kvality Discovery 5 (Freddie 2). Je to dokonalý parťák, díky němuž se budete v naprosté pohodě zdokonalovat při přechodu ze školního křídla. Celkově lze říct, že padák téměř úplně filtruje turbulence, které se v termických proudech vyskytují. Ucítíte pouze ty nejsilnější pohyby. Při běžných podmínkách budete vnímat stoupání hlavně vizuálním kontaktem s okolím nebo jen na přístrojích.

I při zatáčení klidné a poslušné

Když zahájíte jemnou zatáčku, projeví se to nejprve nepatrným náklonem na opačnou stranu. To si říká o odpovídající náklon v sedačce, aby došlo k žádané zatáčce. Přitažení řidičky jen o 10 cm ale nezpůsobí dostatečný náklon vrchlíku potřebný k zatáčce při stoupání v termice. Nebojte se proto zatáhnout řidičku 20 – 25 cm, takové zatáčení je příjemné, mírné – ideální pro trénink v termice. Prostrčením celé dlaně přes neoprenovou řidičku a jejím obejmutím shora získáte sportovní uchopení ideální k ještě přesnějšímu vedení zatáčky. Pokud jde o ovladatelnost padáku v ostřejších zatáčkách, stačí se jen rozhodně opřít do sedačky a koordinovaně užívat řídící šňůry. Tak můžete rotovat na velmi malém poloměru a udržet se v blízkosti silnějšího jádra stoupavého proudu.

Při vstupu do jádra stoupavého proudu je nejlepší přibrzďovat řídícími šňůrami a energicky při tom udržovat zatáčku náklonem v sedačce. Při letu na nižší rychlosti je padák ochotnější k zatáčení náklonem. A také není špatný tento trik: pokud máte pocit, že se dostáváte na okraj stoupavého proudu, můžete také jen krátce povolit vnější řidičku – a za chvíli jste zase u jádra stoupavého proudu.

Když pak Discovery 5 (Freddie 2) stoupá zatáčce, je stabilní a nijak zvlášť se nenechává termikou rozhoupávat. Pokud pilot vyžaduje rychlou změnu směru rotace, je dobré nechat padák nabrat větší rychlost a pak teprve změnit směr.

Ve srovnání s ostatními padáky kategorie střední EN B má Discovery 5 (Freddie 2) vynikající kvalitu zatáčky, díky které získáte jistotu v termice. Padák je absolutně nenáchylný k nechtěnému vypadnutí ze stoupavých proudů. Stačí mírně přibrzďovat a nebát se i případného hlubšího stáhnutí. V jednoduchém stoupání se naplno projevuje jeho charakteristické přednosti.

Budete-li chtít Discovery 5 (Freddie 2) přitlačit k ostrým zatáčkám ve vysokých náklonech, je potřeba se podle toho také adekvátně zapřít do sedačky. V nízkých wingoverech se přitom udržíte už jen dynamickými náklony bez použití řídících šňůr. Pokud se budete chtít dostat nad vrchlík bude potřeba padák povzbudit přiměřeným stáhnutím řídící šňůry v tom správném rytmu.

VÝHODY

– Komfort při turbulencích
– Uklidňující pocit za letu
– Výborně vztlakuje, snadno se drží ve slabých a turbulentních stoupavých proudech
– Vyvážený poměr kvalitních vlastností s nízkými nároky na pilota
– Nízké opadání při malých rychlostech
– Harmonická zatáčka (v kombinaci s náklony v sedačce)
– Atraktivní cena pro takto kvalitní padák
– Velmi dobré provedení, padák je konstruován na výdrž

NEVÝHODY

– Reakce brzd po přetažení by mohly být lepší
– Ne úplně přesvědčivá prostupnost proti větru

NAMĚŘENÉ HODNOTY
Vzletová hmotnost pilota 92 kg
Místo a nadmořská výška startu 1400 m (Allevard, jižní start, měření zprůměrovaná z 2 letů)
Zatížení křídla 3,41 kg/m3 (průměr)
Trimová rychlost 37 km/h
Maximální rychlost 48 km/h (kladky na doraz)
Minimální rychlost 22-23 km/h
Síly v řízení 1 kg pouze pro zpomalení na 30-33 km/h, 2kg na 27 km/h
Síly v řízení při zatáčce Při mírné zatáčce 3,5 až 4,5 kg – při klasickém pilotování v termickém proudu stažení 20-30 cm
Uši Vertikální rychlost Vz: asi 5 m/s až 45 km/hod, s použitím akcelerátoru
Průměrné opadání vzhledem k horizontální rychlosti 1,07 m/s až 33 km/h,

1,09 až 37 km/h

1,25 až 41 km/h

1,65 až 45 km/h

Průměrná klouzavost 8,51 až 33 km/h

9,36 až 37

9,06 až 41

7,51 až 45

Měření provedená v sedačce (Advance Axess 3 Air), sonda Flytec na Digifly Archimede Plus

 

 

Dostupné velikosti XS S M L XL
Plocha (m2) 23 25 27 29 31
Rozpětí (m) 10,94 11,4 11,85 12,28 12,7
Celková vzletová hmotnost (kg) 60-80 70-90 80-100 95-120 110-140
Štíhlost 5,2
Hmotnost kluzáku (kg) 5,3 5,5 5,8 6 6,3
Počet komor 46
Homologace EN B
Cena maloobchod s DPH (EUR) 2840 2860 2890 2920 2960

Více o tomto padáku se dozvíte zde…

Originál testu v časopise PARAPENTE+ naleznete zde…

Zanechte komentář

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter