3.1. Princip letu

Bernoulliho rovnice

V místě s větším průřezem má proudící kapalina větší tlak, ale menší rychlost. Zatímco v místě s menším průřezem má menší tlak, ale větší rychlost.

Tuto rovnici můžeme aplikovat také na proudění vzduchu kolem leteckého profilu.

Vznik vztlaku

Rychlost proudění vzduchu kolem vrchlíku při startu i vlastním letu má zásadní vliv na vznik dostatečného vztlaku pro start a let.

Celkový tlak působící na letecký profil je dán vztahem:

Pc (celkový tlak) = Ps (statický tlak) + Pd (dynamický tlak)

Pc je konstantou a proto, pokud se těleso vůči okolnímu vzduchu nepohybuje, je statický tlak maximální a dynamický tlak nulový. V případě pohybu pak v místě zhuštěných proudnic (červené čáry) stoupá dynamický tlak a statický o tutéž hodnotu klesá. S rostoucí rychlostí roste i dynamický tlak.

Při obtékání profilu vzduchem tedy vzniká situace, kdy v jeho přední-horní části je podtlak a ve spodní části je přetlak. Křídlo je tady za letu doslova nasáváno a proto je schopno dosáhnout klouzavého letu.

Mezní vrstva

Je potřeba hned na začátku uvést, ža vztlak vzniká na tzv. mezní vrstvě. O povrchu je rychlost obtékání vzduchem nulová a dále od povrchu se rychlost obtékání zvyšuje.

Mezní vrstva na křídle je průběžně laminární i turbulentní.

Laminární vrstva je tenčí, méně tedy přidá tvarového odporu, ale třecí odpor je vyšší.

Turbulentní mezní vrstva je tlustší, ale snižuje třecí odpor.

Rychlostní letouny jsou velmi hladké, ale také mají mnohem tenčí mezní vrstvu. Tvar profilu je podřízen rozsahu rychlostí a materiálu, ze kterého je křídlo vyrobeno, protože mezní vrstva zásadně určuje, kdy a jak bude profil vytvářet vztlak.

Vztlak se generuje na mezní vrstvě.

Pokud vrchlík obtéká turbulentní proudění nebo pilot např. svým během s výskoky či pohyby rukou způsobuje vibrace vrchlíku, mezní vrstva se zvětšuje a výsledný vztlak snižuje.

Pro klidný start a let se tedy snažíme udržet vrchlík v klidu a nezatěžovat ho zbytečně razantními zásahy do řízení a rušivými pohyby.

Rozložení vztlaku na vrchlíku

Vztlak vzniká v důsledku rozdílné rychlosti proudu nad a pod profilem a působí kolmo na směr proudu vzduchu nabíhajícího na profil.

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter