Pro legální létání v zahraničí budete potřebovat:
– platný pilotní průkaz,
– IPPI kartu (mezinárodní identifikační karta osobní výkonnosti pilota),
– pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem padákového kluzáku,
– často padákový kluzák testovaný v zahraniční zkušebně vybavený štítkem (bývá přilepený v komoře nebo na uchu vrchlíku),
– pojištění léčebných výloh pro paragliding.
Takže pokud se chystáte na zahraniční cestu, zkontrolujte si platnost pilotního průkazu, v případě že nemáte IPPI kartu, obraťte se na inspektora provozu PG (který ví, jak létáte) a zajistěte si pojištění odpovědnosti. Minimální výše pojištění odpovědnosti za škody se v jednotlivých zemích liší a někde není ani zákonem stanovena. Počítejte ale s tím, že pokud způsobíte škodu, její náhradě se zřejmě nevyhnete. Cestovní pojištění léčebných výloh s připojištěním pro paragliding berte jako samozřejmost. Pojišťovny si to ověřují ihned při ošetření, a pokud nejste pojištěni, většinou je požadována platba v hotovosti (vyhnete se tak mnoha nepříjemnostem). V našem odkazu o pojištění léčebných výloh do zahraničí uvádíme pojišťovny, které nabízí pojištění za relativně dobré ceny včetně skupinových slev.
Co je to IPPI karta?
IPPI je zkratkou názvu International Pilot Proficiency Identification a označuje osobní výkonnost pilota. Díky programu IPPI karet je i náš pilotní průkaz akceptovatelný v zahraničí. Takže pokud chcete létat v zahraničí – IPPI karta je nezbytná. Platnost IPPI karty je závislá na platnosti národní pilotní licence. IPPI karta nenahrazuje pilotní licenci a je platná pouze společně s ní! Není tedy možno IPPI kartu vydat pilotovi, který není držitelem pilotní licence. Bližší podrobnosti o programu IPPI karet najdete na http://www.fai.org/hang_gliding/safety/ippi .
IPPI karty mají celkem pět stupňů označovaných Para Pro. (Označení Safe Pro je určeno pro rogala). Zde uvádíme stručný přehled členění jednotlivých stupňů dle letové praxe:
Stupeň 1
Para Pro se nepřiděluje.
Stupeň 2
Klouzavé přízemní lety a klouzavé lety ve větší výšce, která umožňuje volné manévrování.
Stupeň 3
Svahové létání v celkově nenáročných podmínkách.
Stupeň 4
Pokročilé svahové létání v náročných podmínkách (turbulence, termika, strmé a členité svahy).
Stupeň 5
Přelety. Tento stupeň mohou získat pouze držitelé licence B nebo C.
Systém IPPI karet zavedla FAI v roce 1992 s cílem poskytnout sjednocující standard národních pilotních licencí, které mají v různých zemích různé členění. Na základě IPPI karty mohou správci letových terénu zjistit, jak zkušeného pilota mají před sebou. O užití IPPI karet a možnostech létání v jednotlivých zemích se více dozvíte na tomto odkazu: http://www.fai.org/hang_gliding/safety/ippi/usage .
Příklady úrovně povinného ručení v některých zemích
Zde uvádíme přehled zemí, kam piloti nejčastěji vyjíždějí za paraglidingem, a jaké jsou v těchto státech požadavky na pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku a také to, zda je IPPI karta akceptována. Tyto uvedené informace jsou převzaty z webu FAI a před připravovanou cestou si je vždy raději ověřte u letecké asociace dané země. Pokud nemáte přístup k internetu a nevíte si rady, obraťte se na nás nebo na LAA ČR.
Rakousko:
– IPPI karta akceptována,
– pro létání Cross Country potřebujete Stage 5,
– Stage 4 Vás opravňuje pouze k létání na lokálním terénu, nikoliv k přeletům,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku v minimální výši 1.235.000 EUR pro padákový kluzák. V případě letu na tandemu pak pojištění pasažéra na 218.000 EUR a také úrazové pojištění pasažéra na 40.000 EUR.
Itálie
– IPPI karta akceptována,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku v minimální výši 500 000 EUR pro padákový kluzák
Německo
– IPPI karta akceptována
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku v minimální výši 750 000 EUR pro padákový kluzák.
Francie
– IPPI karta akceptována,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku není ze zákonu dané.
Slovensko
– IPPI karta akceptována,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku v minimální výši 12 000 EUR pro padákový kluzák (pokud máte sjednané pojištění odpovědnosti pro ČR platí Vám i na Slovensku, pro dosažení povinného krytí je ale potřeba zvolit vyšší tarif).
Švýcarsko
– IPPI karta akceptována,
– pro létání Cross Country potřebujete Stage 5,
– Stage 4 Vás opravňuje pouze k létání na lokálním terénu, nikoliv k přeletům,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku v minimální výši 1 000 000 FRS.
Velká Británie
– IPPI karta akceptována,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku není ze zákonu dané.
Portugalsko
– IPPI karta akceptována,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku v minimální výši 250 000 EUR pro padákový kluzák.
Polsko
– IPPI karta akceptována,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku není ze zákonu dané.
USA
– IPPI karta akceptována,
– mají vlastní rating, kde Stage 5 je klasifikována jako pokročilý pilot, Stage 4 jako středně pokročilý pilot,
– abyste mohli létat v USA, musíte se stát členem USHGA (obdoba LAA ČR), v rámci tohoto členství máte pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku.
Kanada
– IPPI karta akceptována,
– pojištění odpovědnosti z provozu padákového kluzáku je dáno ze zákona. Bohužel, i když máte vlastní pojištění, Kanaďané většinou požadují, abyste se stali během vašeho pobytu členy HPAC/ACVL (obdoba LAA ČR). V rámci tohoto členství pak máte zajištěno také pojištění odpovědnosti za škodu ve výši 3.000.000 CAD. Toto členství včetně pojištění stojí 40 CAD na dobu tří měsíců nebo 125 CAD na dobu delší třech měsíců. Zde si můžete stáhnout formulář k členství v HPAC/ACVL,
– pojištění Vám pomohou získat správci letových terénů a většinou ochotně poradí.