Ahoj Pavle,
ráno jsem odvedl děti po prázdninách na první den do školy, pak jsem spěchal na kurz do Flight Parku a jak přechází fronta, tak dodělávám resty z minulých dní a týdnů. Jak to máš Ty? Jak vypadá Tvé pondělí v takovém nečase?
Ahoj Dalibore,
u mě je to jednodušší, protože o děti se stará moje žena a já se mohu plně věnovat firmám. Tím, že je jedna paramotorová a druhá vírníková, dají se kombinovat různé aktivity při různém počasí. Na dnešek jsem měl připraveno létaní s prototypem paramotoru – vzhledem k počasí odloženo. A na odpoledne přezkoušení žáka ukončujícího výcvik na vírníku. Tady počasí nevadí a po teoretických testech půjdeme na praktické přezkoušení. Jinak mám pořád co dělat v kanceláři nebo v dílnách.
Na podzim jsi k nám přiletěl na Tvém parádním vírníku. Je to dopravní prostředek na takové osobní i pracovní schůzky?
Normálně je to sportovní létající zařízení pro volný čas, ale lze jej používat místo auta na rychlejší cestování po republice i mimo. Už máme několik zákazníků, kteří jej takto využívají. Se začátkem prodeje verze Gyromotion certifikované pro jízdu na komunikacích věřím, že bude tohoto používání přibývat.
Jak dlouho trvá přelet na vírníku třeba z Brna do Frýdku? O kolik je to v praxi rychlejší než v autě?
Z Brna Medlanky na Sedliště nedaleko Frýdku je to vzduchem 142 km tedy asi 45 – 55 minut letu. Nejvíce se to zrychlí mimo dálnice, např. Přerov-Vrchlabí létám za 1 hodinu 20 minut. Autem je to 3 a půl hodiny, pokud se cestou nic nestane.
Tak to je zrychlení a zábava v jednom… Míša Machartová k nám minulý týden dovezla zajímavý kufřík s ještě zajímavějším obsahem – F-lightem. Tohle je asi sen mnoha pilotů – lehoučký odladěný motor a navíc takhle mobilní… Jak dlouho jste na tom pracovali? A čemu jste se při vývoji museli věnovat více než jste čekali?
Od roku 2014, kdy bylo pojmenováno zadání, jsme tento model připravovali. Chtěl jsem, právě pro normální piloty 80 – 100 kg, lehkou krosnu, se kterou budou moci normálně létat a půjde složit do auta (v mém případě do vírníku), aby byla lehká a nenáročná na náhradní díly. Měla elektrický startér a vydržela letět 3 hodiny. Docela nás potrápilo doladění motoru při daném výkonu s ohledem na chlazení. Mnoho našich zákazníků létá v hodně teplých krajích (Afrika, Austrálie). No a tradičně otestovat, než půjdou první stroje zákazníkům, nám vždy trvá minimálně rok.
A máš nějaké místa, která bys chtěl prolétat raději s F-lightem než s vírníkem?
Takových míst je spousta. Naposledy jsem byl vírníky na Islandu. Dovedu si představit mít tam sebou F-light a prolétat vybrané lokality. Ale hodně mě baví krátké výlety po Česku 50 – 150 km po větru a zpátky vlakem. Nazývám to F-light&Go a za poslední rok a půl jich mám za sebou třicet. Vždy s nějakým kamarádem libovolně po větru a zpátky vlak, autobus, stop, auto.
To taky budu muset zkusit :o). Tyhle lety jedním směrem do nových míst, a pohodový návrat vlakem – to je ten důvod, proč by se měli volno-piloti zamýšlet nad motorem?
Volné létání je jiná disciplína, ale pro den, kdy to není na hezký přelet v termice je toto docela zábava. A piloti, kteří umějí termiku si mohou letět třeba i po obědě, nejen ráno a pozdě večer jak to motoráři dělají.
S jakými padáky by se měli na F-light připnout? Jsou konstrukce, které bys doporučil?
Zkouším jednopotah, velmi lehký a skladný, ale trochu pomalý a potom reflexy, vždy žádný extrém, ani moc malý ani velký. Na africký ultra let 1000 mil sólo Afrikou jsem používal Hadron 22 od Dudka, ale spousta specialistů už umí výkonný a obratný padák na takové lety.
O tom, ale určitě i o dalších zajímavostech se budeme moci osobně pobavit. U nás v El Speedu jsme připravili několik akcí pro piloty s motorem i bez. Rozšířili jsme schéma našich tradičních PARASEMŮ. A musím říct, že jedním z impulzů byl právě F-light a jeho možnosti. Takže jsem moc rád, že se piloti na těchhle akcích s Tebou budou moci potkat, protože Tvá chuť do létání, navíc přenesená do vývoje, je skutečně velmi inspirující. Máš pro piloty připravené nějaké témata, na která bys je rád pozval?
Rád bych mluvil o bezpečnosti, ale také o možnostech ať už létání v zahraničí včetně Afriky, tak i nové projekty, kterých se mohou zúčastnit i průměrně zkušení piloti.
A na XC MOTO PARASEMU bychom se mohli někam proletět, co? Odkud by ses chtěl vracet vlakem do Beskyd?
Třeba z Jeseníků nebo Orlických hor.
No paráda, tak už se těším a věřím, že to bude pro všechny zajímavé setkání. Díky moc za čas a brzy na viděnou…
Díky a těším se na viděnou a společný výlet.