Co na to Radek Václavík – hlavní inspektor PG LAA ČR…
Text převzatý z oficiálních stránek LAA ČR (www.laacr.cz)
jsem členem LAA již řadu let a snažím se dodržovat všechny potřebné formality k legálnímu provozu PG. Nemám závodnické ambice, chci jen létat pro radost a věnovat se tomuto krásnému sportu. Rád bych zjistil možnost provozovat PG legálně, ale ne jako člen LAA. Vede mne k tomu nehorázné zdůvodnění navýšení členských příspěvků a velmi stručná informovanost o hospodaření v LAA a svazu PG. Z několika diskusních stránek na internetu vyplynulo, že provoz PG bez členství v LAA je možný. Rád bych znal váš názor.
Děkuji za odpověď, evt. Za předání mého dotazu kompetentní osobě, bohužel se v nepořádku v řízení LAA příliš nevyznám.
A.P., pravděpodobně člen svazu PG a LAA ČR.
Vážený pane,
Jako hlavní inspektor PG LAA ČR jsem rád, že létáte legálně a mohu Vás ubezpečit, že pro legální létání na padákovém kluzáku nepotřebujete být členem LAA ČR. Pro legální provozování paraglidingu musíte dodržovat letecký zákon č.49/1997 a prováděcí vyhlášku 108/1997 včetně všech pozdějších novelizací.
Při létání musíte dodržovat pravidla létání a ZL 1 vydanou LAA ČR ( tento předpis budu spolu s hlavním inspektorem ZK novelizovat v únoru 2003, pak bude k dispozici na www.laacr.cz).
Při létání musíte mít tyto doklady:
1. průkaz uživatele PK (pilotní průkaz) – vydává LAA ČR v Praze (Ke Kablu 289, 102 00 Praha 10).
Vydání: nového pilotního průkazu v roce 2003 bude stát 1500 Kč (stejně jako v roce 2002)
prodloužení starého pilotního průkazu v roce 2003 bude stát 300 Kč (tady je poplatek zlevněn, v roce 2002 stálo prodloužení 400 Kč) Tyto ceny jsou stejné jak pro členy tak pro nečleny LAA ČR, protože LAA ČR je pověřena ministerstvem dopravy a spojů správou v oblasti SLZ a musí ji dělat pro všechny stejně.
2. technický průkaz padákového kluzáku – tento technický průkaz vydává inspektor technik LAA ČR, který je jmenovaný v každé firmě vyrábějící PK na území ČR, za vydání technického průkazu nic neplatíte (platíte pravděpodobně poplatek stanovený firmou za fyzickou prohlídku). Toto platí pouze pro piloty padákových kluzáků. Všichni ostatní uživatelé mají technické průkazy vystavované rejstříkem LAA ČR a samozřejmě se za ně platí, ale zase pro všechny stejně.
3. musíte mít certifikát o uzavřeném pojištění na škody způsobené provozem SLZ. Toto pojištění si můžete sjednat u komerčních pojišťoven v ČR a nepotřebujete být tedy členem LAA ČR.
Tady bych chtěl zdůraznit, že LAA ČR nemá povinnost toto pojištění zajišťovat, ale protože LAA ČR, chce přinášet služby svým členům, tak toto pojištění zajišťuje. Samozřejmě pouze pro své členy. Jelikož jsem toto pojištění pro LAA ČR zajišťoval, tak jsem přesvědčen, že toto pojištění je přes LAA ČR výhodné jak cenově tak si myslím i způsobem sjednání (zde určitě ušetříte čas za zjištění, kde pojištění uzavřete/protože v pojišťovně na Vás kolikrát nechápavě koukají co chcete/ ale i způsobem placení /žádné podepisování smluv zaplatíte v hotovosti na LAA ČR nebo složenkou na adresu LAA (pouze do zprávy pro příjemce napíšete název PK a výrobní číslo).
Vaší poznámce o nepořádku v řízení LAA ČR nerozumím. Možná kdybyste chodil na valné hromady svazu PG, tak by jste se požadované údaje dozvěděl. V případě Vašeho zájmu mě můžete kontaktovat telefonicky /271085280, 777707263/ a zkusím Vám toto krátce popsat, doufám, že i jednoduše.
S pozdravem Radek Václavik
p.s.: zaměstnanci LAA ČR neovlivňují členské příspěvky a ani nemohou. V době zaměstnaneckého poměru nemohou hlasovat a ani být voleni do rozhodovacích orgánů LAA ČR. To mohou funkcionáři, kteří jsou voleni na valných hromadách svazů a oni potom rozhodují o delegátech na konferenci LAA ČR. To je nejvyšší orgán, který dělá strategická rozhodnutí na další období viz členské příspěvky, poplatky atd.
My zaměstnanci potom tyto rozhodnutí odnášíme protože veřejnost má zažito, že LAA ČR jsou tam ti v Praze na té LAA a neuvědomují si, že když jsem člen tak jsem LAA, a že se mohu podílet na jejím chodu.
p.p.s.redakce: uvědomte si prosím, že zahrnutí předplatného Pilota do příspěvků není nic nového, bylo jejich součástí od počátku existence LAA. Bohužel došlo před dvěma roky na základě požadavku bezmotorové sekce k oddělení příspěvků a předplatného. Tento systém se ale neosvědčil, mj. i proto, že Pilot jako bulletin má za úkol přinášet všem členům LAA některé informace, jak vyplývá ze závazků LAA. Dnešní rozčarování některých členů je pochopitelné – zdánlivé zdražení nikoho nepotěší; na druhé straně je systém, ke kterému se vracíme, používán většinou světových leteckých organizací podobných jako LAA (EAA, BMAA, BHGA, SSA) aj. Prostě mají cenu svých periodik zcela automaticky zahrnutou v příspěvcích.