Jsem přesvědčen o tom, že Beskydy jsou pro volné létání skutečně výjimečné. Hned z několika důvodů. I když to letošní jaro tak nevypadalo, máme tady v porovnání se zbytkem ČR vysoký počet letových dní, skutečně krásné kopce a taky velmi bohatou historii. Do Beskyd za námi každoročně jezdí v porovnání se zbytkem ČR, SR a Polska suverénně největší počet žáků – nových zájemců o paragliding. A to není náhoda. To vše díky beskydským kopcům a práci, kterou pro paragliding společně odvádíme.
Ta beskydská historie je skutečně zajímavá, taky mě naučila dívat se do minulosti, abych pochopil současnost a odhadnul budoucnost. U nás v Beskydech, podobně jako jinde, kdysi vznikaly kolem nadšenců malé firmy, které vyráběly nějaké to vybavení, kolem nich se pak rozvíjely školy, které učily nové piloty a prodávaly vybavení těch výrobců. Výrobci začali být úspěšní a školy rostly. Kolem nich se tvořily fankluby, měly vlastní světy plné nových zážitků, kvalitních konstrukcí těch svých výrobců a pohody v jejich školách. Občas se tyhle světy názorově střetávaly… Nic pěkného to nebylo, ale běžní piloti většinou brzy pochopili, že nakonec jde hlavně o ten klídek na kopcích a příjemnou atmosféru při létání.
Jsou to ale právě Beskydy, tohle místo a ty krásné kopce, které nám takové volné létání umožňují. A já na to nechci a nemůžu zapomínat. Jestli nechceme být v budoucnu odkázáni na starty za lanem, jako na několika jiných místech v ČR a Polsku, musíme se o ty kopce, o startovací místa, prostě starat. Všichni.
Nové startoviště, pravidla na Javorovém
Strategie, kterou jsme s o.s. Piloti v Beskydech v roce 2005 zavedli, byla jednoduchá – pojďme my, kteří máme z paraglidingu v Beskydech nějaké příjmy, společně zaplatit všechny nájmy a pro běžné piloty nechme užívání startovišť bez poplatků. Ukažme, že jsme na podporu beskydských startovišť hrdí, a piloti to určitě pochopí a náš zájem ocení. Myšlenka se chytla a koncepce několik let fungovala. V roce 2010 to ale docela zamrzlo. A taky zamrzelo. Neuměli jsme se domluvit, které školy mohou využívat ty či ony cvičné louky. Pak se to přesunulo i na velké kopce, znovu jsme museli jednat s majiteli ploch a ti si o nás museli myslet své. Poškodilo to všechny a hlavně to poškodilo myšlenku skutečně volného létání v Beskydech.
Máme rok 2013
A co se změnilo? Vzniklo nové Západní startoviště na Javorovém vrchu. A to otevřelo cestu k jednání o provozu stávajícího Severního startoviště s Jiřím Valentou, provozující školu X-Pert. Jsem rád, že se nám s tímto novým nájemcem Turistické chaty a sjezdovek na Javorovém vrchu podařilo najít společné řešení. Jiří Valenta nově vyčíslil svůj požadavek na roční pronájem Severního startoviště na 28.000 Kč/rok. Beskydská škola létání se zavázala tuto roční částku uhradit a získala za ni možnost ročního užívání pro sebe i pro ostatní školy. Poplatky od tandempilotů využívajících Severní startoviště chce Jiří Valenta vybírat sám.
Provoz a poplatky na Javorovém vrchu, Prašivé, Goduli a Lysé hoře
V Beskydské škole létání jsme se rozhodli zaplatit požadovanou částku 28.000 Kč za Severní startoviště na Javorovém a umožnit všem ostatním školám užívání tohoto startoviště bez povinných poplatků. Tedy přesně to, co jsme prostřednictvím dřívější dohody mezi o.s. Piloti v Beskydech a Beskydským leteckým klubem ostatním školám do roku 2010 na Javorovém vrchu nabízeli.
Na Javorovém vrchu je ale také nové Západní startoviště s náklady cca 300.000 Kč na zřízení a 10 let provozu. Také toto startoviště dáváme školám a zde i tandem pilotům k užívání bez povinných poplatků.
Na Prašivé jsou náklady na provoz obdobné, jako na novém Západním startovišti na Javorovém. I tento terén nyní nabízíme školám a tandem pilotům k užívání bez povinných poplatků.
Letové terény Lysá hora a Godula, na kterých je Beskydská škola létání také správcem, jsou bez jakýchkoliv poplatků už od počátku našeho správcování.
Zájemcům o komerční využití těchto terénů pošleme nové Koordinační dohody, které řeší hlavně bezpečný a hladký provoz – a můžete je začít užívat.
Roční dobrovolný příspěvek
Pokud i vy – tandempiloti, školy a výrobci máte zájem o udržení a rozvoj startovišť v Beskydech, a pokud stejně jako my v Beskydské škole létání cítíte hrdost, když můžete nejenom od pilotů přijímat, ale také pilotům vracet, velmi rádi přijmeme váš dobrovolný roční příspěvek do o.s. Piloti v Beskydech a budeme z něj rozdělovat do míst, která v tomto schématu figurují. Zavolejte na 603 311 661 nebo pište na info@elspeedo.cz, pošleme vám načrtnuté možnosti a domluvíme se na formě vaší presentace.
A vy – piloti, pokud máte nějaké možnosti a rádi byste pomohli financovat tato a nová startoviště, pošlete, prosím, váš dobrovolný příspěvek 500 Kč na účet o.s. Piloti v Beskydech: 223185364/0300.
Rádi všechny přispívající firmy i běžné piloty na našem klubovém webu www.pilotivbeskydech.cz odprezentujeme jako ty, kteří létání v Beskydech aktivně podporují a kterým piloti mohou projevit svá uznání. Protože nejde jenom o to, kdo vyrobí jaký padák a kdo jak naučí létat, ale taky o to, jaký máme k létání a lidem kolem něho vztah.
Toto je naše řešení provozu paraglidingu v Beskydech pro rok 2013. Teď je na vás – pilotech, obcích, paraglidingových firmách a lidech z Beskydského leteckého klubu, který má na starosti letový terén Ondřejník-Skalka, jak zareagujete. Rádi s vámi budeme jednat a spolupracovat, protože u nás v Beskydské škole létání je a bude údržba stávajících a rozvoj nových beskydských startovišť stále jednou z priorit.
Dalibor Carbol