Asymetrické zaklopení – „ASYMETRIE“

Už dávno jsme chtěli mít na Elovi jednoduše popsané manévry a teprve teď jsem se k tomu dostal. Věřím, že vám to připomene to, co jste se učili na kurzech. Osvěty není nikdy dost, co vy na to?

Popis:
Pokud dopustíme nebo způsobíme výrazné snížení úhlu náběhu na kterémkoliv místě vrchlíku, dojde k zaklopení této části. Pokud se tak stane jen na jedné straně, což je právě případ asymetrického zaklopení, může tento manévr doprovázet zvýšení opadání a otáčení ve směru zaklopené části vrchlíku až do doby jeho regenerace. Otáčení je značně závislé na konstrukci padáku, na jeho zatížení a především na míře zaklopení.

Příčiny:
Těch může být několik. V běžném létání však zpravidla k asymetriím dochází při létání v termických turbulencích, kdy se vrchlík např. dostává do střihů stoupajících a klesajících proudů. Při letu na vyšších rychlostech, tedy s nižším úhlem náběhu, dochází k asymetriím logicky už i při slabších turbulencích (problematiku figur na speedu ale zatím vynecháme). Časté jsou také asymetrie při průletu rotorovými místy letového terénu. K nejagresivnějším způsobům asymetrického zaklopení dochází např. při špatně provedeném wingoveru, kdy pilot v horní úvrati nedotočí křídlo správným směrem, polovina vrchlíku se složí a zůstane zavěšená ve šňůrách (kravata) – celý padák se roztočí v ostré spirále dolů. O kravatě si ale povíme jindy.

Řešení:
Pilot uslyší zašustění a pokud se podívá pod sebe, tak zaregistruje i pootočení. V ten moment je hlavní udržet směr letu pokud možno pryč od svahu. A to dosáhnete přibržděním zdravé části padáku (pokud klapne pravá část, přibržďujete levou). Tím zároveň pomůžete regeneraci zaklopené části. Také vykloněním do zdravé poloviny pomůžete odstranit rotaci. Padák se běžně napraví do několika málo sekund a pokračujete v normálním letu. Pokud zaklopení trvá, můžete tomu pomoci krátkým dynamickým zatáhnutím za řídící šňůry na zaklopené části.

Nejčastější chyby:
– pilot nechá padák zbytečně dlouho bez zásahu a může zbytečně dojít k otočení proti svahu a následným problémům zdravotního charakteru,

– pilot přebrzdí zdravou polovinu natolik, že dojde k odtržení proudnic na zdravé straně a pak následuje několik hodně nepříjemných chvil v negativní zatáčce, výška je v ten moment vítána,

– pilot si nevšimne, že došlo k zavlečení zaklapnuté části padáku do předních šňůr (tzv. kravatě) a tím i razantnímu zvýšení čelního odporu – snížení rychlosti obtékání, a následným přibržděním zdravé strany dojde znova k negativní zatáčce a nepříjemným rotacím, které je s ubývající výškou potřeba urychleně řešit záložním padákem, jinak stromy jsou taky dobrá brzda.

Dobrá rada:
Ta spočívá v prevenci. Lehce přibržděný padák (zvýšený úhel náběhu) nejenom v turbulenci napomůže větší stabilitě křídla a také lepšímu vnímání vrchlíku.

A příště – to se zaměříme na WINGOVER – velice sympatickou figuru, ze které se můžete dostat i do loopingu, ale také do ostré spirály s již zmiňovanou kravatou.

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter