Kam až se dá konstrukce křídla posunout? Jaké výkony padáků a jak nízko se dá stlačit váha vybavení k létání ? To jsou otázky, na které stále narážíme v debatách o výrobě a jejich nových směrů. Mám tady teď popis jednoto zvláštního křídla, které nadchne piloty-cestovatele, vyznavače para hikingu či vyznavače bivakového létání..
Tak to vlastně i začalo – vyšlapej si kopec, vylez si skálu, rozbal si padák a nezdržuj se zdlouhavým sestupem. A tak se lidé začali nezdržovat a jak se konstrukce padáků zlepšovaly, lety se prodlužovaly a to jak v minutách či hodinách tak také v kilometrech. Křídla se zeštihlovala, tratě se prodlužovaly, příroda byla otevřená kniha. Ale stále se objevovali a objevují piloti, kteří si na ten svůj kopec rádi vyjdou pěšky a pak si jen tak pro relax polétají v okolí kopce, přistanou si kam se jim zlíbí a naplněni odcházejí za přátely či domů. Ale pravda je taková – kdo by se pod tou dvacetikilovou výbavou pořád prohýbal! Na tohle to chce lehký a bezpečný komplet.
CIMA (čti ČÍMA) – padák ušitý ze standardního materiálu SKYTEX 9017 – celý o váze 3,8 kg! Potutelně jsem se usmíval, když jsem ve SKY uviděl tenhle balíček. Chtěl jsem ho vidět ve vzduchu, byl jsem skutečně zvědavý co předvede…
Modré ESKO ve žlutém padáku hovoří o výrobci. 42 komor a nižší štíhlost zase o jeho způsobu použití. Létá se s odlehčenou sedačkou, bez zbytečných chráničů, se záložákem uloženým tak, aby raději nepřekážel (pokud si ho vůbec vezmete). S tímhle Trabantem jsem během chvilky nastoupal nad daleko štíhlejší padáky, které se pokoušely ustřeďovat ten den poměrně slabé stoupáky. S úsměvem pod helmou a váriem v autě :o))) S přebržděním jsem po hodince kroužení a úsměvů přistál zpátky na startu Javorníku. Ten padák se choval jako beránek! A moje pocity ? Točí to na fleku, překvapivě dobře to stoupá, na delší přelety to není, ale s tím asi výrobce ani nepočítal. Ten padák není na ničem ošizený – standardní popruhy, opletené šňůry. Na svědomí ho má konstruktér SKY Paragliders Alexandre Paux s novým konstrukční softwarem, který ve SKY zakoupili, díky kterému jsou nové padáky SKY o tolik lehčí (viz FIDES 2).
Jednoduše to, co jinému může připadat jako handicap, to se při běžném létání projevilo jako přednost. CIMA se se svou štíhlostí na úrovni školního křídla nedokáže rozletět rychlostí štíhlejších kamarádů, zato si svou stabilitou a klidným letem získá pozornost a respekt v jakémkoliv stoupáku. Pokud tedy nebude mít pilot vyloženě levé ruce.
Cena: ve velikosti S 44 000,-Kč
Takže, abych to na závěr shrnul:
Klady:
– extrémně nízká váha 3,8 kg (velikost S )
– nevšedně jednoduchý start i přistání
– jednoduché a klidné ustřeďování termiky
– test STANDARD (AFNOR), pro piloty PL-A
Zápory:
– není přichycení řídičky k popruhům, docela se to před zapnutím do sedačky zamotává
– cena by mohla být přímo úměrná váze :o)))
Cima | S | M | L |
Počet komor | 42 | 42 | 42 |
Plocha rozložená (m2) | 23,12 | 25,00 | 27,13 |
Plocha projekční (m2) | 19,70 | 21,30 | 23,12 |
Rozpětí rozložené (m) | 10,17 | 10,58 | 11,02 |
Štíhlost rozložená | 4,70 | 4,70 | 4,70 |
Štíhlost projekční | 4,47 | 4,47 | 4,47 |
Letová hmotnost thermal (kg) | 65-81 | 77-95 | 91-113 |
Letová hmotnost moutain (kg) | 68-85 | 81-100 | 96-118 |
Letová hmotnost celková (kg) | 65-85 | 77-100 | 91-118 |
Hmotnost padáku (kg) | < 3.8 | < 4.0 | < 4.2 |
Max. rychlost se speed systémem (km/h) | 45 | 45 | 45 |
Opadání (m/s) | < 1,2 | < 1,2 | < 1,2 |
Max. klouzavost | > 8 | > 8 | > 8 |
Kategorie a test | AFNOR Standard | AFNOR Standard | AFNOR Standard |