From RAKAPOSHI to K2 – Díl druhý – Aklimatizační let

Měli jsme za sebou let do Islamabádu, dvoudenní přesun přes Karakoram Highway, noc v Gilgitu. Před námi byl první a vlastně nakonec jediný aklimatizační let v Hunza Valley.

Potřebovali jsme vyzkoušet, do jaké výšky se reálně bez kyslíku zvládneme dostat, jak to na nás bude působit, podle toho jsme chtěli zvolit způsob, jak z Hunza Valley vyletět na trať ke K2. Do té doby se ještě nikomu nepodařilo skočit ven z tohoto krásného, ale vysokými horami obehnaného údolí. 

Pakistánské mapy vypadaly tak, že byly kresleny, aby se tam nikdo nevyznal. A plánování výstupu z Hunza Valley tak byla hlavně Ďurova parketa. Kousek od téhle oblasti už dříve poletoval, dokázal si lépe představit naše reálné možnosti při přeskoku z údolí. A hlavně – Ďuro byl v horách neskutečně progresivní. Mašina do hor. Nejlepší pilot, se kterým bych se do takového výkonu mohl pustit.

Ve hře byly nakonec jen dvě varianty – průlet mezi Rakaposhi (7788m) a Dirhanem (7266m) s extrémně dlouhým desetikilometrovým přímým dokluzem nad pětapůl-tisícovou ledovou žiletku spojující tyto dvě sedmitisícovky. A nebo let podél ledovce Hispar a přeskok na ledovec Biafo, který by nás mohl dovést až k Baltoru.

Druhá cesta se jevila výrazně rizikovější. Nevěděli jsme, jakou výšku budeme potřebovat pro přeskok z Hisparu na Biafo. A ani jak dlouhý ten přeskok vlastně bude. Pravděpodobnost přistání ve velké výšce na ledu byla vysoká. Tato ledová cesta spojuje dvě starodávná horská království, Nagar na západě s Baltistánem na východě. Pěší cesta přes tento systém využívá 51 km z 67 km ledovce Biafo a celý ledovec Hispar a vytváří 100 km dlouhou ledovou cestu. Vzniká tak nejdelší ledová trasa (kromě Grónska) na této planetě. Směrem ke K2 je to sice kratší cesta, ale jak se tam dostat do vzduchu po případném vynuceném přistání – to bylo jednoznačně nejisté.

O rok později se do téhle Hispar-Biafo pasti dostal právě Tom De Dorlodot s Red Bull týmem. Přistáli na ledu, museli 14 dní šlapat ledovec a až kousek nad Baltorem popoletěli.

Také u první varianty bylo samozřejmě odhadnutí potřebné výšky pro přehoupnutí se přes onu ostrou hranu mezi Rakaposhi a Dirhanem klíčové. Špatný odhad by nás s následným návratovým sklouznutím do zastíněných a zařezaných míst Hunza Valley velmi pravděpodobně zastavil na jeden až dva další dny a letové okno by se kriticky zmenšilo. Museli bychom čekat na další příležitost po přechodu fronty. Ale jinak byla celá dispozice hor poměrně přehledná.

My jsme se tedy v Hunza Valley rozhodli letět, na ledovcích nepřistávat. Zvolili jsme první variantu. Potřebovali jsme letět rychle, útočně a stihnout to před další změnou počasí. Takže maximálně do 4 dní. Tomu jsme přizpůsobili vše. Nebrali jsme ani stan. Ale na vybranou variantu jsme nutně potřebovali vědět, že to výškově zvládneme. Aklimatizační a zároveň prověřovací let byl před námi.

Při našem pobytu v Gilgitu jsme se domluvili s Manzurem, pákistánským průvodcem, který nás převážel ke startovišti. Bylo zábavné, až roztomilé, jak nás přijal za „své“ piloty. Jak nám vyprávěl o legendárním Johnu Silvesterovi, který bydlel v jeho hotýlku, jak na něho vzpomínal. V té době jsem o Johnovi Silvestrovi věděl, ale nějak zvlášť mně jeho působení v Himálájích nepotkalo. Dnes se na to dívám s výrazně větším zájmem. I proto, že do vysokých hor Himáláje se už podívalo několik dalších pilotů, ale o nějaké nové řešení XC přeletu je jaksi nouze. To pak nahrazuje kvalitnější technika natáčení, třih a média. A tak skalní doba Johha Silvestra je pro mně dnes výrazně zajímavější. Navíc mi připomíná naše první bivakové lety v indickém Himalchal Pradéshi a horách Kyrgyzstánu. 

Ale zpátky do Gilgitu – mezitím, kdy jiní piloti létali v nižších horách pákistánské XC rekordy, my jsme poslouchali Manzura, leželi a čekali na počasí, které nám umožní vyletět z Hunza Valley a odstřihnout tu pupeční šňůru s civilizací. Dostat se do hry o světový prvolet ke K2… 

Dalibor

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter