Jaká je skutečná kvalita instruktorů ve školách? 

Vím, že většina instruktorů létání jsou fajn lidi a snaží se svou práci dělat poctivě. Ale po více jak 20-ti letech praxe a několika tisících vyškolených pilotů jsem přesvědčen o tom, že skutečný úspěch v konkurenci největších evropských škol vede přes týmovou práci, ve které jednotliví instruktoři používají jednotnou metodu výcviku, do které vnášejí své osobité charaktery a své vlastní znalosti a zkušenosti. Taková výuka, ve které se začínající pilot potká s různými pohledy na danou problematiku, má skutečně zajímavé výsledky a výrazný tréninkový efekt. A to nejen pro sportovně talentované osoby, ale hlavně pro všechny ostatní, které spojuje zájem o létání.

Pojďme se tedy bavit o úspěšných instruktorech a úspěšných školách, protože takové hledáš.

Trochu o organizaci škol a jejich důsledcích

Když je paraglidingová škola úspěšná, znamená to, že instruktor nebo instruktoři společně našli recept na kvalitní a bezpečnou pilotní přípravu. A když už takový recept máš, přemýšlíš, co s ním. Možností je více a každá vykazuje pro klienta školy jiný potenciál.

Je to jak s vařením. Když chceš více stejně dobrých porcí, potřebuješ větší hrnec a tým lidí, kteří se postarají o jednotlivé části přípravy. A hlavně potřebuješ kuchaře, kteří umí vařit ve velkém hrnci a umějí se střídat v jedné kuchyni.

Nebo na to půjdeš jinak a koupíš několik stejných hrnců, ale ke každému musíš mít další kuchaře, kteří znají recept a respektují pravidla. Ty pak rozmístíš do různých míst.

A nebo si řekneš, že ti to tak stačí a necháš to být jak je. Jestli bude strávníků více, jak počet porcí, tak jídlo zdražíš, kdyby bylo méně strávníků, tak zlevníš. 

Ale v podnikání to často funguje tak, že když se nerozvíjíš, tak stagnuješ. Takže tato třetí varianta je variantou “zakonzervovaných pohodářů”.

Práce v týmu lidí je z těchto tří variant organizačně nejnáročnější, ale potenciál toho řešení je podle všeho největší. A to jak směrem k zákazníkovi, tak směrem k dalšímu rozvoji a organizaci školy a samotným instruktorům.

Realita je však taková, že v jaké fázi se ta či ona škola nachází a kam směřuje – to se dá z pozice přicházejícího nového klienta obtížně zjistit. 

Co ale zjištěno je, to je dlouhodobá spokojenost s prací instruktorů v jednotlivých střediscích výcviku, která se přes osobní reference promítá do každoročního počtu žáků a vystavených pilotních licencí v příslušných střediscích. No a z toho lze jednoduše vypočítat procentuální rozdělení účasti jednotlivých škol v ČR na Základním výcviku. To jsou ostrá data bez jakýchkoliv možná, kdyby, snad. Jsou to konkrétní fakta z ČR o tom, kolik toho které středisko paraglidingového výcviku umí, co dlouhodobě zvládá, jak spokojení jsou absolventi a jak spokojeně o tom referují svým přátelům a známým.

Možná by někdo rád věděl, který sloupec je které školy, ten první je Beskydská škola létání, další ze slušnosti nechám začerněné. Rozdíl je natolik markantní, že je vlastně jedno, o koho jde, grafem chci dokumentovat rozdíl mezi reálnou týmovou spolupráci v jedné škole a školení závislé reálně na jednom nebo dvou instruktorech. Děkuji za pochopení…

Za Beskydskou školu létání, která je základní součástí tréninkového programu El Speedo, ti můžu slíbit, že budeme dále makat a posouvat výuku v ČR dopředu, tak jako každou předcházející sezónu :o).

A jelikož skutečné schopnosti instruktora poznáš až při vlastním tréninku, tak jenom uvedu, na co se při výcviku a vzdělávání El Speedo instruktorů pro Základní výcvik zaměřujeme:

  • pilotní dovednosti
  • perfektní znalost výcvikové metody
  • pedagogické schopnosti 
  • kvalitní přednes při frontální výuce
  • schopnost jednoduše vysvětlit i složitější téma
  • jazyková vybavenost
  • komunikační schopnosti při rádiové navigaci
  • znalosti fyziologie člověka
  • znalosti individuální i skupinové psychologie
  • meteorologické zkušenosti
  • schopnost se průběžně doškolovat a dále vzdělávat
  • schopnost vést konstruktivní diskuzi

U El Speedo starších instruktorů, kteří se účastní pokročilého tréninku a výcviku nových instruktorů pak oceňujeme:

  • schopnost rychle a přesně hodnotit pravděpodobnosti dalšího vývoje
  • schopnost dopředu rozpoznávat možná rizika
  • schopnost rychle nacházet správná řešení krizových situací
  • schopnost řízení skupiny pilotů přímo za letu na definované trati
  • schopnost navigace v termických proudech při společném letu
  • schopnost se o své zkušenosti podělit s mladšími instruktory

Na závěr bych tedy chtěl shrnout, že přátelský přístup pedagogicky vzdělaného pilota s kvalitní výcvikovou metodou je víc, jak paraglidingový kurz s pedagogicky nezkušeným byť špičkovým závodníkem. Super, když se to sejde, ale nebývá to tak často :o).

Ať se daří
Dalibor Carbol

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter