El Speedo PARASEM je již tradiční předsezónní akce a my jsme velmi rádi, že se nám podařilo letos zorganizovat PARASEM hned na dvou místech rozmezí jednoho týdne – v Beskydech na Goduli a na Šumavě v Sušici. Začněme tedy tou první – beskydskou akcí…
PARASEM Beskydy
Letos jsme vybrali pro pořádání této akce Horský hotel Ondráš na Goduli. Chtěli jsme vám totiž představit nově upravenou startovací plochu na Goduli, další možnost pro volné létání při severním proudění. Zvláště pokud na Javorovém bude foukat silnější vítr, na Goduli, která je o 200 metrů níže si můžete příjemně posvahovat.
Hodně drsným překvapením byla zasněžená a zmrzlá výjezdová cesta a hasičské auto, které mělo také problémy s výjezdem. Hotelový přívod vody zamrznul a provozovatel se tak snažil zajistit vodu alespoň za pomocí hasičské cisterny. Už v pátek večer jsme vyváželi piloty našimi Land Rovery a čtyřkolkami, takže přesuny nakonec probíhaly poměrně plynule. Ale ty výjezdy byly divoké.
Jak už jsme presentovali, pátek byl ve znamení seminářů pro instruktory Záchrana života a Metodika sestupových a únikových manévrů. Sobota pak byla určena jak na vyhazování záložek, tak dalším probíhajícím seminářům jako Důvody a způsoby užití záložního padáku, Balení záložního padáku, O pilotních chybách a jejich řešení, Aktivní pilotáž a Materiály paraglidingového vybavení. V neděli jsme balili záložky a pokračovali semináři Balení nestandardních typů záložních padáků a dvěma bloky Meteorologie.
Program byl skutečně nabitý. Sobotní sníh s deštěm sice možná některé piloty odradil od výletu na Goduli, některé piloty zase odradil od vyhazování záložního padáku na trenažéru, ale vesměs vše probíhalo plynule a tak jsme se postupně proházeli k odpoledním přednáškám a večernímu posezení u nekonečné hudby Davida Kopřivy a bubeníků ze sousedního Polska. Jsme velmi rádi za hojnou účast i těch, kteří si přišli jen poslechnout přednášky, či jen tak se s námi potkat. Bylo to fajn a chtěl bych vám za to poděkovat.
Na Goduli na lanovce se otestovalo celkem 80 systémů, z toho:
– 3 piloti měli problém najít kliku,
– 4 kliky šly jen těžko uvolnit,
– ve 3 případech se nepodařilo pilotům otevřít vnější kontejner: Mac XCL – krátká lemovka klika-kontejner bránila uvolnění jehel (alarmující je, že záložní padák vkládal do sedačky přímo výrobce), Revel – špatně uloženo – lemovka klika-kontejner procházela kolem první jehly, Sky Wish 2 – špatně uzavřeno – jehly do opačných gumiček (černá na bílou) a pojišťovací gumičky držely až moc, Mac Goya – klika se zachytla za speed,
– 16 vnitřních kontejnerů se otevřelo před tím, než pilot odhodil kliku,
– 3 piloti odhodili záložku pozdě – těsně před koncem lanovky,
– 8 pilotů dalo do odhozu malou nebo žádnou sílu,
– 2 vnitřní kontejnery se neotevřely – kontejner typu kapsa uzavíraný 3 gumičkami – 2 gumičky se do sebe zauzlovaly (pravděpodobně balič protáhl pojistnou smyčku šňůr skrz jednu gumičku do druhé a při uvolňování se tyto zamotaly – vyfoceno), druhý pilot kontejner neodhodil, ale pustil a ten spadl na zem pod něj a neotevřel se, protože pilot už mezitím dojel na konec lanovky,
– ve 2 případech byly zamotané šňůry ZP – z toho v jenom případě se do nich zamotal vnitřní kontejner,
– 8 vrchlíků bylo viditelně slepených – potřebovaly přebalit dřív,
– a již tradičně – jednomu pilotovi vypadl z vnitřního kontejneru kromě záložního padáku i návod k použití.
Celkem jsme přebalili 90 záložních padáků.
PARASEM Sušice
Šumava je z Beskyd sice trochu z ruky, ale mnoho pilotů ze Sušic a okolí začínali právě v našich školách a tak jsme si rádi výlet na Šumavu udělali.
Výborné bylo zázemí šumavského PARASEMU, které jsme získali v OFFPARKU. Restaurace, ubytování, odhazování pár metrů od objektu, příjemný prostor pro přednášky a promítání – to všechno přispělo k příjemné atmosféře.
Hned v sobotu dopoledne proběhla přednáška zaměřená na Důvody a způsoby užití záložního padáku následovaná přednáškou na Balení záložního padáku. Po tomto programu jsme se vrhli na vlastní odhazování.
Trochu nás překvapila zvýšená hladina říčky Otavy, přes kterou je nainstalovaný „Tarzaní skok“ a silný nárazový vítr. Ve slabším intervalu jsme vyzkoušeli odhození nad vodou, ale nakonec jsme se rozhodli pro jistější řešení. Nainstalovali jsme obří houpačku, pod ní jsme položili velkou plachtu a házení mohlo začít.
V odpoledním programu jsme se pak věnovali a Sestupovým a únikovým manévrům, Pilotním chybám a jejich řešení a Aktivní pilotáži. Večer pak piloty jistě příjemně překvapilo promítání Pavla Valáška a Honzy Šmátery z létání a cestování po Indii a Nepálu.
V Offparku na houpačce se otestovalo celkem 26 systémů z toho:
– 2 vnější kontejnery nešly otevřít – Easy Fly přední kontejner se záložní padák Way Richly – krátké lemovky od kliky k vnitřnímu kontejneru nedovolily uvolnit jehlu (vyfocené), Revel 2 – gumička zajišťující jehlu byla navlečená špatně (vyfocené) – nakonec to šlo, ale s použitím hrubé síly,
– 3 vnitřní kontejnery se otevřely před tím, než pilot odhodil kliku,
– 2 piloti si hodili kontejner do nohou (nemířili),
– 1 záložní padák měl příliš dlouhou rezervu šňůr od popruhu k vnitřnímu kontejneru (asi 1,5m), kontejner i záložní padák zafungoval,
– pilot rogala měl popruh ke kontejneru i na rogalo nevšedně dlouhý a záložní padák slepený.
Celkem jsme přebalili 40 záložních padáků.
Chtěl bych moc poděkovat všem zúčastněným pilotům i všem přednášejícím. Bylo velmi příjemné se s vámi všemi před sezónou potkat. A podle zápisů je jasné, že jsme znova i několika pilotům pomohli předejít vážným problémům, které by je při použití jejich záložních padáků čekaly.
Také bych chtěl poděkovat firmě SKY Paragliders za podporu při beskydském PARASEMU a za jejich zájem o zvyšování bezpečnosti při užívání záložních padáků.
Pěkný den a brzy na viděnou
Dalibor Carbol