Abych pravdu řekl, na takto odladěné béčko se u SKY čekalo stejně dlouho, jako na nový závoďák. Už předloni jsem spolu s několika dalšími piloty létal prototypy ARESe, ale pořád to nebylo ono. Vrchlík vypadal krásně a čistě, ale zadání na ARESe znělo jasně: Výkonný, rychlý padák do hor s vysokou mírou pasivní bezpečnosti. Reakce ve figurách těchto prototypů nebyly dostatečně vyhovující a tak byla na řadě úplná změna koncepce. Začalo se pracovat na novém závoďáku, ze kterého se mělo začít vyvíjet tohle nové výkonné béčko. ERIS byl hotov na začátku letošního roku a nového ARESe jsem dostal do rukou už v polovině sezóny.
První dojmy:
Klady
– extrémně poslušný při hrátkách na zemi
– oproti ERISovi méně dynamický nástup do zatáčky
– k mé velké radosti ARES umí ostrou a přesnou zatáčku, stejně jakou krásně stoupat v zatáčce ploché
– překvapil mně rozjezd z nulové letové rychlosti – byl bez předstřelu, padák se plynule rozjel a nechtěl ode mně nic – na tuto kategorii mi to přišlo hodně zajímavé
– perfektní barevná kombinace (opačné barvy na spodním a horním potahu)
Zápory
– při velkých uších má padák tendenci přejít do deep stallu,
– při SATu se stejně jako u mnoha jiných padáků zavírá vnější strana, škoda…
Počasí u nás za moc nestálo, odjeli jsme do Slovinska. Delší tratě, různá termika.
Druhé dojmy:
Klady
– ARES má perfektní stoupavost a to jak ve slabém, tak v ostrém stoupáku
– řízení je přesné, reakce okamžitá
– perfektní výstup z asymetrie držené i dynamické, z front-stallu, B-stallu
Zápory
– při průletu neklidnou termikou s úplně odbržděným padákem jsem cítil slabé vibrace, které se přenášely do šňůr
– při B-stallu, který jsem chytnul hodně vysoko a stáhnul jak nejhlouběji to šlo se asi po 5 sekundách začaly lámat uši k sobě, výstup byl pak docela dynamický (toto se ani netestuje, ani v praxi neprovádí, jen jsem to zkoušel a tak o tom píšu), takže pozor na míru zatáhnutí B-stallu.
Přišlo na řadu Mistrovství ČR a tak jsem vyrazil.
Třetí dojmy:
Letělo se jen jedno kolo, zajímavé a poměrně náročné. V doprovodu ostatních padáků jsem porovnával klouzavosti na různých rychlostech, stoupavosti v různých podmínkách a u toho jsem točil video. ARES je v pohodě, na ničem oproti ostatním neztrácel, jen je potřeba dávat větší pozor na přebrždění. Jinak perfektní byl ve slabém stoupání. Rychlost na plném speedu je sice o něco nižší než u závoďáků, ale to je vzhledem k jeho kategorii jasné. Zato jsem letěl v daleko větší pohodě a mohl se věnovat natáčení i při ostrém stoupání nebo při přeskocích na speedu. Z Čechů jsem s ARESem dolétnul dvanáctý a ve své kategorii první. Ale fakt je, že jsem se na trati loudal. Jsem si jist, že se s ARESem dalo doletět ještě úplně jinak. Bohužel další kolo už nebylo a tak to dopadlo jak to dopadlo.
Toť moje osobní zaujaté a neobjektivní pocity z tohoto nového padáku. Zaujaté ne proto, že jsem mimo jiné prodejcem SKY Paragliders, ale proto, že se mi ARES trefil do noty. A to tak, že si ho beru i na delší expedici. Pokud se poohlížíte po novém béčkovém křídle, můžu vám ho doporučit.
Pokud byste chtěli znát technické parametry, barevné kombinace popř. naše zaváděcí ceny, najděte si ARESe v Elově obchodu.
Janík mně zrovna seřval, že jsem tady nenapsal nic pořádného, takže speciálně po jeho kritice doplňuji:
– létá to pěkně, je to kompaktní a pevné a když na to příjde, tak si ho můžete u mně půjčit. Prostě jak bude letovo, tak si s vámi vyměním tuhle mašinu za váš stroj a budete koukat! Nejlepší nášup ale poznáte stejně až v termice, tak jsem zvědav, kde ji teď tak narychlo nahoníte :o))) . Jo a na expedici ho spolu s Karlem Vrbenským bereme do Číny – jestli nás tam rudí bratři pustí! Už je to lepší ? Doufám že se ti to bude dobře překládat…
Příjemné létání přeje
Dalibor Carbol