B-stall patří mezi jednoduše proveditelné sestupové manévry. Je možné ho nacvičovat už na Základním kurzu. Pro zájemce o licenci PL B je jeho zvládnutí povinné (a to na padáku příslušné kategorie).
Popis:
Jedná se o jeden z nejpoužívanějších manévrů pro rychlou ztrátu výšky a to pro svou jednoduchost a rychlý účinek. Pilot stáhne B popruhy, tím prolomí vrchlík, který ztratí schopnost klouzavého letu. Pilot i s padákem přechází do kontrolovaného kolmého pádu s klesáním běžně 5-10 metrů za sekundu. Takto může pilot sklesat i několik set výškových metrů. Slušná hodnota opadání a stabilita tohoto manévru jsou jeho výhodami. Nevýhodou pak je nemožnost letět z problémového místa pryč do prostoru. Pilot by měl tento manévr používat pouze v dostatečné výšce a s vybíráním začít alespoň 100 metrů nad terénem.
Provedení B-stallu
Jedním z rizik nácviku B-stallu je zbytečně rychlý zásah do řízení po vypuštění B-stallu s následným přechodem do deep-stallu. Proto je často se začínajícími piloty lepší provádět tento nácvik bez držení řídících šňůr. Pilot tak nemá řízením co zkazit.
Zvedněte ruce co nejvýše a uchopte pevně a ve stejné výši popruhy řady B. Pokud dosáhnete, je vhodné uchopit popruh shora tak, že máte šňůry mezi prsty, můžete je tety chytit za nebo nad majlonkou. Prsty však do ní nevsouvejte, chyťte ji dookola, palci nahoru. Rozhlédněte se kolem sebe a hlavně pod sebe, jestli se v tomto prostoru nenachází jiný kluzák. Potom plynule, ale dynamicky stáhněte oba popruhy současně dolů směrem k břichu. Buďte připraveni na odpor, který budete muset při stahování překonat. Pokud by se vám jeden z popruhů vysmýknul z ruky, uvolněte i ten druhý a počkejte, až se let vrchlík dofoukne a stabilizuje a zkuste to znova. Do doby prolomení vrchlíku jste měli dobřednou rychlost kolem 10 metrů za sekundu. Prolomením tuto rychlost ztrácíte a vzhledem k tomu, že vrchlík vytváří větší čelní odpor než vy, zabrzdí se rychleji. Vaše tělo pokračuje tedy mírně před vrchlík, pak se zhoupne pod něj a za chvilku už budete stabilně viset ve svislé poloze pod prolomeným vrchlíkem a padat kolmo dolů. Sledujte případnou rotaci. Pokud se otáčíte, máte na jedné straně stažen popruh více než na druhé! Dotáhněte proto oba popruhy na stejnou úroveň. Popruhy je potřeba držet stažené v takové úrovni, aby zajišťovaly dostatečné prolomení vrchlíku. Pokud byste nesymetricky jeden z popruhů vypustili úplně nahoru, riskujete přechod do negativní zatáčky. Proto je potřeba hned uvolnit i druhý popruh.
U výkonnějších padáků je potřeba sledovat prolomený vrchlík daleko intenzivněji. Na příliš hluboké stažení popruhů vrchlík často reaguje změnou tvaru podélného prolomení – uši vrchlíku se pak většinou začínají ohýbat směrem k náběžné hraně. V takovém případě je potřeba popruhy mírně povolit aby se uši dostaly zpět do správné polohy. Pokud byste takto nezareagovali, riskujete po vypuštění B stallu zavlečení jednoho či obou uší do šňůr.
Pro ukončení režimu prostě symetricky vypusťte z rukou oba popruhy. Vrchlík se okamžitě nafoukne, a jelikož je několikanásobně lehčí než pilot, bude pokračovat v letu s mírným předstřelem.
Dobrá rada
Nenechte se v tomto okamžiku zmást a zlákat k přibrzdění – kluzák potřebuje rychlost obtékání k tvorbě kýženého vztlaku! Riskujete přechod kluzáku do deep-stallu. Také není vhodný postup, kdy popruhy uvolňujete postupně a pomalu. Dofukující se vrchlík vám může vyškubnout popruh z jedné ruky, následné řešení už znáte. Přechod do deep-stallu je při pomalém vypouštění také možný.