Emilia Plak je nejlepší polskou pilotkou a jednou z prvních žen na světě, která se pustila do závodů motorového paraglidingu. V roce 2009 vyhrála v ženské kategorii Mistrovství Francie, pak se v této kategorii stala Mistryní světa (4. v celkovém hodnocení s muži), Mistryní světa se stala také v roce 2012. Prostě je rozhodně výjimečnou osobností v tomto paraglidngovém odvětví a my jsme pro vás s Emilií připravili rozhovor.
Jak jsi se dostala k paraglidingu?
Jako dítě jsem snila o létání. Finanční podmínky naší rodiny nebyly takové abych se mohla tomuto sportu věnovat. Nepřitahovaly mě letadla, ale více rogala, kluzáky. Když jsem poprvé v svém životě viděla obrázek paraglidingu, okamžitě jsem zjistila, že to je ono! Tak začal můj letecký život. Příští víkend jsem již měla svůj první let. Tak se zrodila moje vášeň k létání, která pokračuje dodnes.
Proč jsi začala soutěžit?
Z několika důvodů. V roce 2007 jsem založila vlastní školu létání. Pracovala jsem sama jako instruktor a měla k soutěžení tím pádem blízko. Tahle práce mi pomohla získat popularitu a prestiž ve sportu ve kterém dominují muži. Dobré výsledky v mezinárodních soutěžích mi pomohla v podnikání .
Dalším důležitým důvodem byla touha rozvíjet a zlepšovat své dovednosti. V soutěžích se člověk naučí mnohému. Jste také ve společnosti těch nejlepších pilotů.
Účast v soutěži mi pomohly také "obnovit" svou vášeň pro létání PPG. V roce 2005 a 2006 jsem stále létala ve stále stejné oblasti a s těmi samými lidmi a omrzelo mě to. Soutěžení mi dalo nové priority, úkoly, představovalo to novou výzvu, což mi umožnilo rozvíjet se jako pilotka.
Jaké soutěžní disciplíny se ti nejvíce líbí?
Líbí se mi slalomy. Ale i přesnost přistání, navigace a ekonomika.
Jak se připravuješ na závody?
Na začáteku je potřeba vybrat správné vybavení. Pro každý typ soutěží máme různé typy kluzáků a motorů. Rozhodla jsem se pro klasické závody použít menší objem motoru a větší vrtulí. V roce 2012, jsem během Světového poháru v Marugan ve Španělsku létala s padákem Speedster 19, motor PAP PA125 s vrtulí 130 cm. Pro slalomy potřebuji padák s menší plochou, vysokou rychlostí a dobrou manévrovatelností. Pokud chcete skutečně využít maximum jeho vlastností, potřebujete ale silnější motor. V roce 2013 budu pro slalomy využívat PAP Polini Thor motor 200 s 115 cm vrtulí.
Po výběru správného vybavení začíná praktická příprava. Důležitou součástí přípravy na hlavní soutěž, jako je např. Mistrovství světa, je účast v národních soutěžích (např. Mistrovství Francie nebo Polska, Česka) . Tyto závody mi pomohou zvyknout si na emoce a atmosféru doprovázejí soutěže.
Mentální trénink, je pro mě také důležitou součástí přípravy na každou akci.
Co je pro Tebe létání?
Létání je moje vášeň již 12 let. Je to zábava, způsob jak vidět svět, poznat nové lidi. Létání je pro mě způsob života.
Jaké jsou Tvé plány pro nadcházející sezónu?
V roce 2013 plánuji během jara a léta navštívit evropské země a pořádat na místních akcí a soutěží ve slalomech PROMO akce. Nejdůležitější soutěž pro mě v roce 2013 bude Světový pohár ve slalomu ve Francii 9. – 15. září. Jedná se o první takový šampionát v historii našeho sportu. Chci navštívit St Hilaire, Coupe Icare. Také bych chtěla věnovat více času volnému létání. Nemůžu se dočkat jara, abych plně vyzkoušela výhody nového padákového kluzáku OZONE Delta2
Proč sis vybrala padáky od OZONE?
OZONE Viper 20 je kluzák, který jsem si zamilovala "na první pohled" :). Od té doby jsem věděla, že padáky PPG navržený týmem OZONE jsou vždy velmi originální. První verze Viper byla vyrobena už v roce 2005. Byl to jediný padák svého druhu určený pro piloty, kteří mají rádi dynamické přesné létání, volný styl a Acro. V té době to byla malá skupina pilotů, kteří rádi preferovali tento druh létání. Podle mého názoru Viper předčil čas v tomto odvětví. Teprve dnes začíná být PPG létaní skutečně populární a poptávka po takovém typu kluzáku je mnohem větší.
OZONE padáky jsou navrženy stejným týmem designérů, kteří dosahují vynikající úspěch ve volném paraglidingu. Jejich návrhy jsou originální a mají inovativní řešení. Díky našim zkušenostem z designu volného létaní padáky OZONE mají skvělé vlastnosti, které je odlišují od ostatních značek v této kategorii: dobrou nosnost a skutečně přesné a přímé ovládání.
Jak se cítíš v OZONE Paragliders v týmu?
Zcela konkrétně. Jsem jedním z mála žen v týmu :). Kromě dívek na účetních pozicích jsem jediná v pozici autority. OZONE tým se mi líbí. Jsou to lidé, kteří vykonávají svou práci s bohatými profesionálními zkušenostmi. Jsem ráda, že se od nich mohu tolik naučit.
Jaký je rozdíl mezi normálními křídly a s reflexním profilem?
"Normální" kluzáky jsou určeny pro volné létaní. Jednou z nejdůležitějších předností je jejich klouzavost. Reflexní křídla jsou určená pro létání s motorem. Klouzavost je důležitá vlastnost, ale není prioritou. Chceme-li letět a používáme sílu motoru, nejsme tak závislí na počasí. Reflexní křídla jsou především snadno ovladatelná při startu za bezvětří, rychlá a odolná vůči turbulenci. To je hlavní rozdíl.
Mohou na křídlech s reflexním profilem létat začínající piloti?
Některé modely reflexních kluzáků jsou vhodné i pro začínající piloty, protože už dnes poskytují jednoduché starty, nízké minimální rychlosti a odpouštějí chyby. Rok-dva zpátky to bylo s reflexy obtížnější, protože u reflexních kluzáků byly právě starty o něco náročnější. A pro létání s motorem je důležité mít starty zvládnuté. Na kluzácích školního typu se to však nacvičuje jednodušeji.
Nevidím potřebu učit hned od začátku na reflexních kluzácích. Myslím si, že tradiční školní kluzáky jsou dost dobré, a usnadní proces učení. Mají také lepší vlastnosti pro volné létání, takže student může získat další dovednosti a zkušenosti v létání ještě před zahájením létaní s motorem. Vidím to jako výhodu začínat na klasických kluzácích.
Jaké vybavení je potřeba na začátek?
Křídla od OZONE – Roadster a pak Speedster. Motor PAP PA125.
Jaké vybavení budeš používat v roce 2013?
OZONE Slalom , Speedster 33 pro tandemy. Motory a Thor PAP PA125 200.
Co děláš ve svém volném čase pokud se nevěnuješ létání?
Ve svém volném čase se věnuji různým druhům sportů. Bydlím v Empuriabrava ve Španělsku, kde je největší divize parašutistů v Evropě, skáče se po celý rok. Skydivingu se věnuji od roku 2009. Moje velká vášeň je motocykl, mám jich několik. Oblast, kde žiji, je ideální pro enduro. Líbí se mi zimní sporty, snowboarding a lyžování. V létě se věnuji trekkingu a turistice. Miluji cestování. Také amatérské fotografování a filmování.
Děkujeme za rozhovor a ať se Ti daří v létání i v osobním životě…