Tak tohle je myslím pro mnohé piloty docela zajímavé téma, soudím podle různých dotazů, které se u mě shromažďují. Tak vám teď zkusím popsat mé osobní zkušenosti s tímto vybavením, které na expedicích používám.
Na začátku je třeba si uvědomit, na jakou akci takovou sedačku potřebujeme. Od toho se odvíjí také požadavky na tuhost sedačky, výšku závěsů, uložení záložáku, úložný prostor či krytí nohou v kokonu.
Obecně lze říct, že výběr sedačky je dobré provádět také vzhledem k padáku, na kterém poletíte. Čím štíhlejší padák, tím je vhodnější použít sedačku s vyššími závěsy a tuhším jádrem, abyste ten padák dobře uřídili. Pravda je ale taková, že ve vyšších horách rozhodně daleko častěji oceníte vyšší dávku stability a "slušného chování" padáku než zvýšenou klouzavost na speedu.
Hledám sedačku k pochodování po horách, ke sletům do údolí a krátkým termickým letům
Najděte si lehkou sedačku s možností obrácení naruby a vytvoření batohu. Ušetříte tak min. 1,5 kila na běžném batohu. Sedačky s dělenými nohami jsou na takové akce přímo ideální, většinou jsou ale bez chrániče. S pevnou deskou se dnes s oblibou používají chrániče nafukované vzduchem za letu. Jsou o něco těžší, ale zase trochu více kompaktnější. Jestli s sebou na takové akce budete nosit záložák nebo ne, to nechávám na vás.
Hledám sedačku „univerzál“ – k občasným pěším výstupům i na termické létání
Kompromisy se řeší obtížně, ale sedačky s přívlastkem „horské“ v nabídce rozhodně najdete. Výběr je už docela široký. Určitě bych volil už trochu tvrdší jádro a nižší závěsy – v termice to určitě oceníte. Většina pilotů, která si nechává otevřená dvířka k příležitostným pěším túrám nakonec podléhá autům a lanovkám. Pokud jste do teď do kopců moc nechodili, je velmi pravděpodobné, že své zvyky kvůli odlehčené sedačky měnit nebudete. Každopádně je dobré si do každé takové sedačky sednout a vybrat si přímo na míru. Uložení záložáku bych volil raději pod deskou, aby zbytečně nepřekážel. Sedačky s tímto umístěním záložáku ale většinou nemají možnost svým převrácením naruby vytvořit batoh.
Hledám sedačku k delšímu létání ve vyšších horách, na startovačky se budu dostávat určitě pěšky
Tak tady už to je zcela konkrétní zadání. Lehčí, kompaktní, není potřeba žáden větší úložný prostor, schovat nohy za letu do kokonu by mohlo být fajn. Komfort při letu je velmi důležitý, zima vás může rychle dostat mimo hru. Na takové akce je často lepší si vzít pevnější batoh – snese horší zacházení a unese více matroše. Kdyby jste někde zakufrovali, můžete si do něho strčit v noci nohy.
Hledám sedačku na bivaky – na přelety a spát budu nahoře
Tak tady už jste se dostali do kategorie sedaček, které se na trhu objevují jen sporadicky. A to proto, že každý pilot, který do takových akcí jde, už většinou ví velmi dobře, co od vybavení očekává. Problém je v tom, že od takové sedačky piloti očekávají často rozdílné „vychytávky“. Takže nic pro sériovou výrobu. Úpravu si musíte zadat u výrobce nebo ji upravit sami. Takový malý návod vám teď popíšu…
Na našich expedicích jsem postupně prověřil čtyři druhy sedaček a i když jsem si vše důkladně připravoval, prakticky vždy jsem objevil další nedostatky. A to jak v konstrukci, tak i v pevnosti švů i materiálu. Při bivacích toho máte skutečně dost kvůli dlouhým výstupům, intenzivním letům v novém prostředí, nedostatku vody a jídla, a také zimě za letu i při nocování. Pokud chcete několik dnů v kuse toto všechno zažívat, tak komfort v sedačce rozhodně neberte na lehkou váhu.
Jako základ pro novou expediční sedačku jsem si vybral SKY WISH 2 od SKY Paragliders. Lehká, jednoduchá, záložka pod deskou, v sedu poměrně pohodlná, velmi skladná a zipem se dá zvětšit úložný prostor. Pro delší lety ve vyšších výškách a bivakové létání bylo ale potřeba udělat několik úprav – těch „vychytávek“.
Sedačku jsem zakoupil, ale bohužel jsem byl nucen požádal jiného výrobce, který mi s úpravami pro bivakové létání byl ochoten pomoci.
Provedené změny:
1) přešili jsme břišní popruh tak, aby bylo možno dostat karabiny dále od sebe,
2) přidáním dalšího popruhu jsme vytvořili regulaci úhlu desky na sezení,
3) z černého Skytexu jsme podle střihu ze závodního modelu vytvořili kokon, který se dá za pomocí čtyř malých oválných majlonek připevnit k sedačce, tímto nám vznikla také opěrná plocha na nohy a spolu s možností regulace desky vznikl velmi komfortní posed,
4) zvětšili jsme ještě více úložný prostor jednoduchým přidáním klínu šedé látky,
5) vytvořili jsme obal ve tvaru pěnového chrániče, do kterého vkládám spacák a stan a umisťuji ho místo pěnového chrániče,
6) vytvořili jsme úchyty pro natáčení za letu se stativem.
Pokud naplníte sedačku veškerým materiálem, je velmi pravděpodobné, že ji v zadní části převážíte a budete stále v nepříjemné poloze nohama nahoru. Proto jsem už dříve začal používat upravený batoh jako další nákladový prostor (voda, náplně s plynem, elektronika). Batoh jsem zavěsil do hlavních karabin a uložil ho na stehna. Tím došlo k vyvážení sedačky a do vrchního víka batohu jsem si mohl bezpečně odkládat foťák nebo kameru.
Tak třeba vám to pomůže při výběru vybavení na vaše volné létání.
Letu zdar
Dalibor Carbol