Sleduji různé přístupy k SIV tréninku a pravidelně se dostávám k myšlence, že současné SIV tréninky jsou v jakémsi zajetí full-stallů a silově přetažených negativních zatáček. Je správné to zvládnout, je dobré to trénovat. Ale co jemná a přesná pilotáž, správné načasování s konkrétní dynamikou i hloubkou zásahů do řízení?
Věděl jsem, že to chce čas a ten právě přišel. Máme tady nový tréninkový program WINGOVER, jehož cílem je především právě přesná a kompetentní pilotáž. Jako tréninkový nástroj použijeme WINGOVER – letový režim, který piloti milují, když ho umí a ke kterému vzhlížejí, když ho ještě neumí. Protože WINGOVER je jakožto tréninkový nástroj komplexní. Při tréninku se dostane také na zvládání různých zaklopení náběžné hrany, odtržení proudnic v pomalé i dynamické zatáčce, na sestupovou spirálu a další.
Program je vhodný pro začínající i pokročilé piloty, na standardních i jedno-potahových kluzácích a také třeba na nových dvouřadých konstrukcích kategorie EN C.
Dalibor Carbol, El Speedo SIV trenér
V tuto chvíli nejsou k dispozici žádné nadcházející kalendar-akci.
Ladný pohyb pilota, v prostoru vykreslující prohnutou ležatou osmičku, láká a vábí. Ale WINGOVER, to je hra s dynamikou a směrem pohybu – pilota i vrchlíku, pilot a vrchlík se musí dostat do kompaktního spojení natruc měkkým profilům a šňůrám. Jinak to bude skřípat a vypadat divně, násilně. A bezpečné to taky moc nebude.
Proto jsme se zaměřili na cvičení a postupy u několika klíčových bodů:
Krok za krokem, směrem k pěkným, vysokým wingoverům…
Absolutní základ pro rozhodnutí jak nouzovou situaci řešit je přesná informace o mé pozici v prostoru a dynamice mého pohybu. Od toho se odvíjí to, kolik mám času na řešení a jaký postup zvolím. Pokud jde o Wingover, tak ten nám nabízí prakticky kompletní spektrum pozic a stává se tak výborným tréninkovým prvkem.
Na padákovém kluzáku jsme v roli aktivních pasažérů zavěšeni 7 metrů pod nosnou plochou. Musíme se naučit vnímat, v jakou chvíli a proč chce kluzák letět kam a s jakou dynamikou letu. Pohyb těla v prostoru má přímý vliv na náklony vrchlíku a jeho trajektorii letu. Chceme mít pod kontrolou jak příčinu, tak důsledek.
Rozumět každé části tréninku, to je nezbytné. Ale my se budeme mimo to učit předcházet pomalým nebo chybným úsudkům, budeme procházet jednotlivé fáze manévrů s popisem na sebe navazujících pocitů a obav. To abychom byli lépe připraveni na stavy, které nás čekají, a které se chystáme mít pod kontrolou.
Náklony do zatáček v termice, přesun těla do strany při asymetrických zaklopeních – OK. Ale při WINGOVERU pilot jednoznačně vidí, jak velký má efekt pohyb těla na dynamiku manévru. Ale kdy přesně a jakou razancí do toho jít, na to máme zvlášť vytvořená cvičení a tréninkový prostor.
Znáš to, jak sedí děti na houpačce, jedno se nohama rozhoupává výš a výš, druhé nohama hýbe, ale nejde mu to, musí prosit ostatní, ať ho rozhoupou. Smysl pro načasování reakce, to je součástí pilotních dovedností, které u nás pilotům vštěpujeme už od Základního výcviku. A teď přišel ten správný čas na kalibraci.
Na těle máme mnoho senzorů a čidel, které nám pomáhají volit přiměřenou pohybovou reakci na vzniklé situace. Pojďme se o nich bavit a pojďme si nastavovat jejich citlivost. Pak můžeme začít trénovat adekvátní reakce na jejich signály.
S individuálním přístupem volíme tréninkové tempo každého pilota a vše důkladně zapisujeme do El Speedo on-line tréninkové aplikace – Pilot Education System (PES).
Tréninkové záznamy navigujícího instruktora vidíte v reálném čase na vašich El Speedo účtech, můžete je okamžitě konzultovat s instruktory při analýze tréninku, nebo se můžete rovnou podívat na video instruktáž ukazující zaznamenané chyby a vysvětlující jak to příště udělat lépe.
Profesionální natáčení na 4K kameru pro následnou analýzu tréninku je součástí našeho tréninku. Na konci kurzu od nás dostanete vaše kompletní záznamy.
Ale jestli chcete skutečně důkladný rozbor SIV instruktorem navíc nahraný do zvláštního video-souboru objednejte si Osobní video-analýzu. Vyberte si 5 vašich tréninkových cvičení a my vám do 3 dnů zpracujeme, nahrajeme a předáme důkladnou analýzu vašich reakcí při těchto manévrech s návrhem optimálních reakcí a postupů.
Cena osobní video-analýzy: 990 Kč
Cena: 11900 Kč
(Absolventům našich kurzů poskytujeme Absolventské slevy https://elspeedo.cz/kurzy-paraglidingu/absolventsky-program/ .)
Trénink vhodný pro:
V ceně tréninku získáváš:
Ke kurzu si můžete přiobjednat:
Průběh kurzu
První den kurzu máme sraz v 9:00 v určeném kempu. Ubytujeme se, připravíme mobilní učebnu a začínáme teoretickou přípravou pro první tréninkový den. Pak následuje nácvik manévrů na závěsném trenažéru. V závěru na trenažéru prověřujeme záchranný systém každého pilota, v případě potřeby opravujeme uložení záložního padáku nebo případně přebalujeme špatně servisovaný záložní padák.
Na WINGOVER trénink je potřeba jet s již přebaleným záložním padákem, pokud máte jeden záložní, vezměte ho s sebou, může se hodit. Pokud máte sedačku s kokonem a jednu záložní bez kokonu, vezměte ji také s sebou. Ultralehké sedačky nejsou pro WINGOVER trénink příliš vhodné.
Počínaje druhým dnem začínáme s praktickým tréninkem nad vodou, k dispozici máme následující 3 tréninkové dny, běžně létáme 2-3 lety denně. Jeden náhradní den máme pro případ zhoršeného počasí. Počítejte s tím, že trénink na Lago di Idru je zpravidla možný jen v dopoledních hodinách a tak budeme vstávat poměrně brzy abychom se vyhnuli nežádoucímu zesilujícímu proudění.
Závěrečný let můžete využít k tréninku spirály nebo k odhození záložního padáku po drženém asymetrickém zaklopení.
Vývozy na startoviště
Vývozy organizujeme ve spolupráci s místní dopravní firmou, cena bývá pod 15 EUR za vývoz.
Na WINGOVER trénink se těší El Speedo SIV tým:
Dalibor Carbol – přednášející a navigátor
Slávek Tmej – přednášející a navigátor
Jan Krištůfek – startující instruktor a Akro trenér
další El Speedo indstruktor – kameraman
Typy kruzů rozdělené do 5ti základních výkonnostních kategorií mají zásadní vliv na sjednocení pilotní výkonnosti účastníků a následný nejefektivnější progres vaší výuky. A čím více umíte, tím méně platíte – to je fér, ne?