Mám velkou radost, když vidím padáky nad Prašivou. Každou chvilku mi někdo volá, že je to super, a že jsou nad kopcem padáky a že to příjemně oživilo tenhle prostor. Předevčírem jsem poprvé po deseti letech odstartoval ze západního startoviště. Po dvou zatáčkách mi předpolí poslalo stoupák se kterým jsem se mohl vyšroubovat až do základny. Nádherně to nosilo, i v tuhle hodinu se dalo letět jak na Javorový, tak směrem k Lysé hoře. Byla to paráda. Nebyl jsem na kopci sám, tak jsem si to vychutnal a letěl zpátky na přistávačku ke Kohutce. Kluci už tam seděli u jídla a pivka, tak jsem si taky jedno objednal a měl radost z toho, že se to všechno povedlo.
Včera jsme na Prašivou dokonce vzali i náš Základní kurz k prvnímu výškovému letu. Několik padáku už viselo ve vzduchu a myslím, že si to všichni piloti i žáci náramně užili. Prostě Prašivá už zase žije a to k radosti nás všech, kteří jsme se na znovu zprovoznění tohoto letového terénu podíleli. Příprava projektu, jednání s CHKO, Lesy ČR, Zemědělským družstvem, majiteli dalších ploch, občanskými sdruženími, pak odlesnění, brigády – v tom všem je zapojeno mnoho z vás a znova bych vám chtěl velmi poděkovat a popřát vám stejně dobré pocity, jaké jsem měl já po prvním letošním přistání u Kohutky.
Tento terén už má i svůj Letový řád, který je zaregistrovaný na LAA ČR, ale přesto bych chtěl připomenout několik pravidel pro leteckou činnost na tomto letovém terénu:
1. Auta nechávejte jen na vyznačených parkovištích (body 1 a 2). Parkování na loukách kolem přistávaček je nepřípustné, stejně tak jako jakýkoliv pohyb aut na této travnaté ploše.
2. K přístupu na startoviště využívejte pěší (modrou) trasu. Je to 20-25 minut chůze. Výjezd na startoviště autem je sice možný po tříkilometrové asfaltové cestě, ale při jednání s Lesy ČR, kterým tato cesta patří, jsme se domluvili na nenavyšování provozu na této komunikaci. Pokud se bude provoz navyšovat, přibude tam značka zákazu vjezdu a bude vymalováno. V budoucnu se budeme snažit zajistit skupinové vývozy. Pokud budeme na kopci se školou, můžete zatím moci využít vývozu školním tranzitem.
3. Nesnažte se přistávat mimo vyznačené přistávací plochy (body 5 a 6). Vyznačené plochy jsou smluvně zajištěné, pohyb na jiných plochách povede ke zhoršení podmínek pro létání na Prašivé.
4. Přistávejte do míst, kde je tráva posečená, pokud byste přistáli do vyšší trávy, přeneste padák do místa, kde nebudete vzrostlou trávu poškozovat a tam jej teprve balte.
5. Udržujte pořádek a respektujte zájmy majitelů ploch i Beskydské školy létání, která tento terén zajišťuje.
Piloti nemají užívání tohoto terénu zpoplatněno, školy a tandem piloti mohou svou činnost na Prašivé provádět až po dohodě s námi a po zaplacení poplatků.
Odlesnění, mechanická úprava a provoz tohoto terénu na dobu deseti let stojí téměř 300.000,- Kč a je plně v režii Beskydské školy létání, stejně tak jako celé vedení tohoto projektu. Osobně to beru jako poděkování vám – pilotům za vaši přízeň a věřím, že díky vaší podpoře a slušnému chování na letových terénech budeme mít i nadále příležitost prostory pro volné létání v Beskydech rozšiřovat.
Pro úplnost jen uvádím, že právě vedeme jednání se Svazem PG (resp. LAA ČR), který má možnost čerpání peněz na obnovu a vytváření startovišť. Věřím, že i Svaz PG se do našich projektů aktivně zapojí a pomůže nám ufinacovat alespoň část nákladů s nimi souvisejících.
Ať se vám na Prašivé krásně létá
Dalibor Carbol
Popis terénu:
1. Restaurace Kohutka – parkoviště, fajnová kuchyně, venkovní posezení, ubytování, bazén a gril
2. Parkoviště u areálu Kamenité
3. Chata na Prašivé – domácí kuchyně, venkovní posezení, ubytování
4. Západní startoviště
5. Přistávačka u Restaurace Kohutka
6. Přistávačka u vodárny