Paragliding je sportem, ve kterém se schází hned několik zajímavých momentů – jednoduchost, volnost pohybu v prostoru, cenová dostupnost, přátelské prostředí a aktivní odpočinek.
A v Beskydech máme pro paragliding skvělé podmínky. Několik startovišť na různé směry větrů, poměrně jednoduchá dostupnost a hlavně krásné termicky aktivní svahy. Ale krása, odpočinek a pocit absolutní svobody, kterou piloti zažívají je vyvážena rizikem spojeným s leteckými sporty. To riziko je ale prakticky stejné, jako u kterékoliv jiné lidské činnosti. Pokud člověk nerespektuje základní pravidla bezpečného jednání při práci či pohybu v přírodě, začne být dříve nebo později nebezpečný sobě i svému okolí. Pojďme si tedy popsat základní pravidla bezpečného létání na svahových kluzácích.
1) Výběr vhodné lokality
Začínající pilot volí ověřené terény. Pokud si není jistý svými schopnostmi na startovišti terénu k výškovým letům, trénink neprovádí na nich, ale na nízkých cvičných terénech. Piloti musí volbu vhodného terénu vždy srovnat se svými schopnostmi a nepřeceňovat se.
2) Vhodné vybavení
Je velmi důležité, aby piloti volili vybavení vzhledem ke svým dovednostem. Na trhu je mnoho padákových kluzáků s rozdílnou úrovní pasívní bezpečnosti a výkonu. Jsou řazeny do kategorií a podle nich by si piloti měli vybavení pořizovat. V klidných podmínkách i začínající pilot může zvládnout let s padákovým kluzákem vyšší kategorie. Ale jen zkušenější pilot dokáže správně posoudit ony vhodné podmínky.
3) Dostatečné informace o meteorologické situaci
Vhodné letové podmínky jsou klíčové pro bezpečný let. Čím více informací o meteorologické situaci pilot má, tím kvalitnější rozhodnutí je schopen udělat. Předpoklad je, že pilot těmto informacím rozumí.
4) Klid a rozvaha na startovišti
Největší riziko paraglidingu se odehrává právě na startovišti, když se polit rozhoduje, jestli letět nebo ne. Pokud odstartuje do špatných podmínek s nevhodným vybavením nebo nervózní či se zlostí, je velmi pravděpodobné, že let nebude probíhat tak, jak si představuje.
5) Vytvořený plán letu
Vědět kam letím a kde budu přistávat, je základ pro vytvoření letového plánu. Pokud se zvláště začínající pilot nechá jen tak unášet skvělým pocitem letu, je pravděpodobné, že se dostane i do míst, kde původně letět nechtěl či neměl. A to může být nebezpečné.
6) Vždy připraveno místo pro nouzové přistání
V průběhu letu se může stát cokoliv a pilot by měl mít vždy připraveno místo, na které může v případě nouze přistát. Jinak řečeno – neměl by létat do takových míst, kde je přistání při neočekávané ztrátě výšky nemožné.
7) Zajištěna komunikace pro případ nehody
Mít u sebe jednoduše přístupný mobilní telefon či vysílačku (v případě že víte o někom, kdo ji má zapnutou na stejné frekvenci) je pro případ nehody velmi důležité. I banální zranění se může často proměnit v komplikovanou situaci, pokud o vás nikdo neví a nemáte s nikým spojení.
8) Vybavení pro pomoc druhým
I vy můžete pomoci druhému, který se dostal do nepříjemné situace. Jednoduchá lékárnička může často řešit mnohé.
A na závěr bych rád poradil vám, kdo jste od Základního kurzu nějakou dobu nelétali, pořídili jste si nedávno vybavení a teď byste rádi vyrazili na kopec. Pro naše absolventy standardně nabízíme létání pod dohledem instruktora. Tato služba je pro vás ZDARMA. Obdržíte vysílačku a budete ve spojení s našim instruktorem, který vám rád pomůže. Tak neváhejte, vyberte si termín kteréhokoliv Základního kurzu, zavolejte si k nám do kanceláře o telefon na instruktora, který vede vámi vybraný kurz, domluvte se s ním na vaší přítomnosti a dojeďte na domluvené místo. Jednoduché, ne?
El Speedo – náskok díky přístupu…