Možná jste si už všimli v nabídce SKY nového modelu pod jménem ERIS. Dlouho se čekalo na nové našlapané křídlo SKY pro závodníky a výkonnostní létání vůbec. Vývoj ERISe je dokončen a prodej zahájen.
Mnozí si již ERISe vyzkoušeli, ale stále se hromadí dotazy "Jak že to vlastně létá? Jak to klouže? Jak to padá na speedu? Jak se s tím točí? A co na speedu? ".
Vlastní názor si musí udělat každý sám, třeba po zapůjčení dema, ale na termiku si asi ještě chvilku počkáme a tak si můžete přečíst pár zkušeností od pilotů, kteří na ERISu začali létat již na podzim loňského roku.
Položili jsme jim tyto tři otázky:
1. Která je nejvýraznější vlastnost ERISe?
2. Porovnávali jste jej s ostatními závodními padáky? S jakými výsledky?
3. Budete na ERISu létat i nadále?
Někteří poslali odpovědi dlouhé, jiné žádné, ale vybrali jsme z šestice oslovených tři odpovědi, které popisují snad padák lépe, než marketingové charakteristiky a které hlavně pocházejí od pilotů, kteří již mají pár desítek hodin na ERISu za sebou.
A. John Smith, smith_flying@hotmail.com, létá momentálně v Jižní Americe, původem z Británie, závodní pilot od roku 1998, instruktor, tandemový pilot, 29 let
1. Velmi snadné ovládání, velmi příjemné, přesné, řízení neunavuje, snadno se ustřeďují stoupáky, velmi pohodlný start… Nejvýraznější vlastnost je ta, že padák je se svými vlastnostmi dobře vyvážen, nenašel jsem žádnou vlastnost, o které bych řekl, že je mnohem lepší než na mém předchozím Boomerangu, ale protože je dobrý ve všech vlastnostech a žádná dobrá vlastnost není vykoupena problematickým chováním – jak tomu bylo například u mých předchozích závoďáků, je to pro mě momentálně nejlepší závodní padák. |
B. Erdegan Koloc, létal na Kypru, cestoval v Austrálii, kde se pokusil o několik zajímavých přeletů přes 250 kilometrů, pochází z Turecka, závodní pilot, tandemový pilot, 34 let
1. Start, ovládání, točení, rychlost … |
C. Robert Murray, létá v USA, Jižní Americe, právě se vrátil z Jižní Afriky, závodní pilot v letech 1998 – 2002, nyní instruktor, tandemový pilot, 39 let
1. Nástup do termiky, padák je natolik stabilní, že nevyžaduje žádné korekce, ani jej nemusím hlídat, prostě začnu točit a mám hned o několik metrů nad ostatními, padák je maličký, ale letí lépe ve slabých podmínkách než velká křídla, rychlost, snadný start, stabilita, řízení jako na školním padáku – lehké, velmi lehké… |
Jen dodávám, že také instruktoři BŠL, tedy přesně Renáta Kuhnová a já, budeme létat závody a přelety na tomto novém modelu. Vám, kteří byste měli zájem o vyzkoušení ERISe nebo o využití podpory závodníků, kterou SKY pravidelně vyhlašuje, bych doporučil prostudavat www.sky-cz.com a nebo rovnou kontaktovat SKY Paragliders.
Více o ERISovi, jeho technických parametrech, barevných kombinacích a pod. naleznete v Elově obchodě.
Dalibor Carbol