Jaké parametry budeme posuzovat na sedačce tandemového pilota? Budou asi dva pohledy – létání v horách pro tandemové hobíky a hromady častého létání tandemových profíků. Posuzované parametry budou zřejmě stejné, jenom jejich pořadí se u těchto pohledů budou možná lišit.
Po nové tandemové sedačce z dílny SKY Paragliders jsem volal už dlouhé roky. Za tu dobu jsem olétal další dvě sedačky – takže fakt dlouho. V případě tohoto výrobce jsem si už zvyknul na to být trpělivý. Často se to vyplácí.
Tuhle tandemovou sedačku nemohu jenom tak strčit do batohu a jít na kopec. Nejprve musím přezbrojit rozpěrky, karabiny, záložní padák a dobře to všechno seřídit. A udělat si k tomu pohodu – to je také potřeba. Natahuji kabely k bednám, pouštím ACDC a jdu na to.
Konstrukce
U sedačky TWIN je použita podobná konstrukce jako u SKYLIGHT či SKYLIGHT TOURIST – tedy bez pevné desky s děleným uchycením nohou. Skvělá varianta pro tento účel. Pasažéra netlačí deska pilotovy sedačky do zad a pilot má nohy pohodlně rozložené kolem pasažéra. Jednoduché a velmi praktické řešení pro tandem sedačku. Úhel rozevření nohou perfektně nastavuje přezka na vnější straně pravého stehna. Nožní popruhy jsou zapínány klasickými přezkami, břišní popruh se zapíná rychlo přezkami s pojistným popruhem, pokud by si pilot snad v totálním amoku zapomněl zapnout nožní popruhy. Regulace úhlu posedu, regulace ramenních popruhů, uložení záložního padáku na zádech v oblasti ledvin, prostorná kapsa nad záložním padákem a očka pro případné vložení speed systému. Sedačka se vyrábí jen v jedné velikosti, takže mega a mini lidi mají smůlu.
Bezpečnost
U tandemového létání je bezpečnost na prvním místě. Co je potřeba ale dodat, že jde hlavně o bezpečnost pasažéra. Navíc ten je v daleko horší pozici než pilot. Je vepředu a tak jakoukoliv překážku schytá jako první. Je níž než pilot a tak jako první kontaktuje zem. Má za zády tandem pilota a tak pokud bude přistání tvrdší, tak mu pilot skočí za krk. Proč to píšu? Protože pilotova zadnice je v těchto situacích poměrně v klidu. Špatné by pro ni bylo přetáhnout tandem nebo dopadat ve full stallu při přistání na zem, ale takovou chybu by si snad tandem pilot neměl dovolit. Sedačka TWIN je standardně dodávaná s karabinami a s 10ti centimetrovým pěnovým chráničem. Musím se přiznat – ten jsem ze sedačky rovnou vytáhnul. Chránič na tandemové sedačce mi spíše zabírá místo v batohu. A taky jde o váhu…
Váha
Tak tohle je parametr, který pilot s tandemem rozhodně řešit musí. Leda že by se sadomasochisticky trestal za hloupě proseděné hodiny u počítače. Tandem je samozřejmě těžší, než singl (běžně 8 a více kilo), záložní padák pro dva má minimálně 3,5 kila, v batohu máte 3 páry karabin, dvě sedačky, rozpěrky, dvě přilby. Komu se chce tahat zbytečně těžký batoh? Sedačka TWIN váží 2,4 kilo s chráničem páteře a karabinami. To je super hodnota. Díky své konstrukci je skladná a to považuji za velké plus. Hodit si na záda lehký tandem – to dostane každého.
Do beden pouštím ZZ Top, malá změna, ale hlasitost zůstává…
Starty, pohodlí v letu, přistání
Sedačka TWIN patří do kategorie "lehká". To znamená, že na ní zbytečný materiál nenajdete. A to znamená, že to není to pevné křeslo, které stále drží svůj tvar, i když s ním plácnete na zem. Lehce složitější připnutí, které má původ právě ve zvolené konstrukci, není sice nedostatkem, ale je potřeba ho zmínit. O to jednodušší je pak rozběh. Říkám tomu trenýrky s popruhy a v těch se náramně běhá – prostě značka ideál. Nic vám nebrání vyvinout maximální rychlost při rozběhu. A to se u tandem sedačky zvláště cení. Nasednutí je jednoduché, bez jakýchkoliv potíží. Sedačka nemá pevnou desku a tak v ní sedíte hned, jak zvednete nohy ze země. Jeká je v letu? Ať hledám, jak hledám, v tomto místě prostě nemá TWINka slabinu. Konstruktér má zřejmě stejnou zadnici jako já. Pilot sedačku svou váhou napne na správných místech a komfort je zajištěn. A co se přistání týče – stejně jednoduše jak se do ní nastupuje, tak se i vystupuje.
Umístění záložního padáku
U tandemové sedačky neznám lepší umístění záložního padáku, než v zadu na ledvinách. Nepřekáží ani při běhu ani při letu, velmi nízké riziko nechtěného otevření kontejneru. Tandem pilot by si měl své vybavení obzvlášť dobře a často kontrolovat, takže se zarezlou jehlou nebo špatně nainstalovaným záložním padákem nemá smysl za letu počítat. Schovat záložní padák za pilota je myslím ideální. Velmi oceňuji tubusy ze strečového materiálu, které jsou dodávány spolu se sedačkou. Díky nim mi už popruhy záložního padáku nevlají kolem rozpěrek a nemotají se všude kolem, nemusím je přichycovat gumičkami, izolační páskou nebo jinými zoufalými způsoby. Popruhy vedou v těchto těsných tubusech od karabin na rozpěrkách přímo podél karabin sedačky do její zadní části k záložnímu padáku, každý na své straně.
Létání v termice a v horách
Řízení náklonem je důležité, ale vzhledem k rozpětí tandemu a často pasívním pasažérům je tento způsob pilotáže u tandemů prostě obtížnější. Navíc aktivní řízení náklony v sedačce bez pevné desky – to je věc poměrně namáhavá. Takže jestli je pilot zvyklý i v tandemu aktivně používat náklony, se sedačkou TWIN to půjde spíše hůře, než lépe. Prostě to bude muset trochu více řešit přes ruce. V případě asymetrického kolapsu může proti razantnímu náklonu pomoci pevně nastavený systém ABS. Zvláštní kapitolou, která s touto sedačkou zdánlivě nesouvisí, je správný výběr rozpěrek. Na trhu jsou rozpěrky s výztuhou a bez ní. Ty s výztuhou udržují zavěšení pilota a pasažéra v 30-40 centimetrové vzdálenosti. Používají se hlavně pro sedačky s pevnou deskou, aby pilot svou deskou příliš netlačil pasažéra do zad. Naopak rozpěrky bez výztuhy přitlačí pilota i pasažéra k sobě. S konstrukcí bez pevné desky, jakou má TWINka, pak ucítíte kompaktnější pocit při létání ve dvou. Ten se ale stane poměrně nevýhodným v momentě, kdy se pasažérovi udělá nevolno. Vysunout ho na stranu, jako s vyztuženými rozpěrkami, jde v tomto případě jen velmi ztuha. A to tedy nebývá zrovna příjemné.
Nerad bych, abyste si případnou nevolnost pasažéra spojovali se sedačkou TWIN. To by bylo škoda. Ve SKY Paragliders se podařilo vyrobit velmi lehkou, líbivou a přitom pohodlnou tandemovou sedačku, kterou můžete používat i pro samostatné létání. Nabízená je jen v jedné velikosti, ale díky své konstrukci je vhodnou pro skutečně široké spektrum výšky a váhy pilotů. Za cenu 8945 Kč je to velmi povedený kousek.