Když to přijde – zavolat kámošovi, vybrat trasu, batoh na záda a vyrazit. Chůze v horách má zvláštní očistnou sílu a v tomto směru je na stejné úrovni jako následný let. A když najdeme to správné místo pro start a počasí se k tomu má, nafoukneme krovky a letíme. Když bude termika, tak se i povozíme nebo se proletíme kousek dál a výš, prostě si ten den užijeme.
Má to jedno malé ale – nechce se mi tahat 15-20 kilo na zádech, dřít jak kůň a každých 100 metrů si protahovat záda, které už si taky zažily své. Prostě si to chci užít i bez brutálně propocených hader, které pak musím sušit na batohu. Tak pro takové, jako jsem já, je to už jasné – potřebujete lehkou horskou výbavu.
No ale stále se bavíme o tom, jaký lehký padák, jakou lehkou sedačku, jakou záložku, jak se to bude dát kombinovat s termickým létáním a s přelety, pořád hledáme nějaké kompromisy, děláme ústupky… A já už jsem dospěl k jednoznačnému závěru.
Na zážitek z procházky po horách a létání nad nimi potřebuji samostatnou ultralehkou výbavu!
Nižší životnost lehkých materiálů
Jo, tak to je pravda. Lehčí materiály mívají nižší gramáž a slabší zátěr. Z něčeho se ta váha vzít musí. Ale pokud to nepoužíváte na pravidelné hodinové přelety nebo na dlouhé hodiny Hoblingu jednoho kopce, tak se toho nemusíte tolik bát. Pokud si lehký padák budete pořizovat jako své druhé křídlo, tak se letové hodiny rozloží a za cenu druhého padáku si užijete mnoho zábavy a zajímavých letů, nad kterými byste dříve ani nepřemýšleli. Protože kdo by se tam s tím těžkým batohem tahal.
Slabší výkon horských modelů
No tak to je argument, který moc neberu. Každá konstrukce má své a od horského padáku čekám především extra snadný start z fleku, který zvládnu i s jednou nohou za krkem. A taky fajnové parametry na přistání, abych se kdekoliv bezpečně přizemnil, když budu chtít. To, jak to klouže a kolik to letí, mě zase až tak moc nedráždí.
Sedačka bez chrániče
Tak to si každý musí rozmyslet, ale horské padáky bývají dostatečně stabilní a tak většinou záleží na rozhodnutí jestli do takového počasí startovat nebo ne. A co se přistání týká – to by měl mít člověk natrénované tak jako tak, když už se chystá na volné létání v nových místech. Já nabízím trénink a zase trénink. Pak lehkou reverzní sedačku (tu, co se převrátí a je z ní batoh).
Záložku mít nebo ne?
Tak záložku tady použijete při technických problémech a při srážce. To, že by pilot nezvládl stabilní horský padák a musel tasit, to bych asi neřešil. No a ty technické problémy a nebo srážka – no může se stát. Taky pocit bezpečí se záložkou je trochu lepší – takže ano, záložku ano. Zvolil bych co nejmenší standardní kousek, ty special LITE jsou stejně hlavně ubrané na metrech a stojí docela dost.
Kde na to vzít
Tak začal bych tou meteorologií, abychom neseděli na kopci, když se létat nedá a raději makali, ať se na účtu objeví další kačky :))). Pak bych zkusil dva měsíce vynechat pravidelné sousedské schůzování a možná bych se zamyslel, jestli se nedá prodat něco, co už jsem 2 roky nepoužil :o). No ne, je jasné, že každá sranda něco stojí a mít dvě výbavičky je trochu komfort. Ale život je krátký a člověk si musí umět udělat radost. Zvláště když je zvyklý žít aktivně a létání má rád.
Dnes už vím, že jestli lehkou výbavu na delší procházky a skutečné FREE létání, tak nejlépe do 5ti kg a hlavně takovou, kterou mám stále připravenou, žádné přehazování vybavení, přemotávání záložky, spekulace jestli vzít ten či onen padák, jestli se mi chce vlastně více chodit nebo létat, to pak radši jinou sedačku… Ne, já to takhle už nechci. Prostě si beru lehoučký batůžek na rameno a jdu. Když to bude k letu, tak i poletím, když ne, tak mi to vadit nebude, protože jsem se příjemně prošel. Jasně – něco to stojí, ale já si chci pěkný den skutečně užít a vím, že investice, kterou do takové výbavy dám, se mi v zážitcích, aktivním odpočinku a fajnovém pocitu rozhodně vrátí. Pokud tedy nezůstanu sedět doma u complu.
Jestli to cítíte podobně a jste připraveni si pořídit skutečně lehkou horskou výbavu, zavolejte. Vybereme něco z nabídky OZONE (padáky už od 1,2 kg, sedačka i s batohem 1,3 kg). Ceny na ultralehké padáky a sedačky jsou myslím docela překvapivé a věřím, že najdeme optimální řešení. A bude nás více :o).
Na viděnou ve vzduchu i na zemi
Dalibor Carbol