Na začátku bylo několik pálivých otázek, na které jsem hledal odpovědi:
- Jaká je reálná životnost záložního padáku?
- Kdo a na základě jakých pravidel ustanovuje jako dlouho můžeme záložní padák používat?
- Jaká by měla být minimální dosahovaná pevnost jednotlivých dílů nového záložního padáku?
- Jak měřit aktuální pevnost jednotlivých dílů nebo i celku u staršího záložního padáku?
- Je nutná certifikace pro užívání záložního padáku v ČR? Jak je to v zahraničí?
- Je nutná certifikace dalších částí záchranných systému, které jsou součástí sedačky?
- Existuje nějaká oficiální metoda jak záchranný systém instalovat a kontrolovat?
- Kdo může instalovat nebo kontrolovat záchranné systémy?
- Mohou se jednotlivé komponenty záchranného systému kombinovat od více výrobců?
- Jakou odpovědnost nese ten, kdo záchranný systém instaluje a ten, kdo ho používá?
- Jako roli v tomto procesu hrála a hraje LAA ČR?
Už na konci minulého roku jsem v článku Jaká byla sezóna 2022 a co nového připravujeme? psal o tom, že se záložním padákům, jejich reálné životnosti a také legislativní podpoře pro záchranné systémy, budeme v El Speedu věnovat celý rok 2023. Navrhli jsme a instalovali novou hydraulickou trhačku s tenzometrem a vlastním záznamovým softwarem, začali jsme vytvářet metodu testování starších záložních padáků, postupně hledáme odpovědi na všechny uvedené otázky.
Práce je to zajímavá a věřím, že výsledky jsou pro piloty velmi důležité. Byť k užití záchranného systému dochází spíše ojediněle, celý systém stojí menší desítky tisíc a měli bychom znát pravidla jak se o něj starat, jak ho udržovat a prověřovat. Proto děláme El Speedo PARASEMY, proto připravujeme další výukové projekty zaměřené na zvyšování kompetentnosti pilotů.
Protože jestli nebudeme dostatečně kompetentní, tak musí nastoupit úředník a napsat předpis, podle kterého se bude řídit. Ať už kompetentní úředník zvládne napsat jasný logický předpis nebo nekompetentní či neschopný úředník napíše nějakou rozsáhlou splácaninu všech možných pohledů a názorů – tak či onak musí vzniknout další mechanismy, jak dodržování takového předpisu zajistit a jako to dodržování kontrolovat, jak postihovat jeho nedodržování a jak se bavit o změnách v předpisu, které budou zřejmě s postupem času a konstruktérských inovací dělat. Vyberme si: CHCI – NECHCI…
V průběhu roku se budu snažit postupně napsat články jako rozsáhlejší odpovědi na výše uvedené otázky. Už teď vás ale budu rád informovat o tom, jak jsme se záložními padáky a určování jejich reálné životnosti vypořádali v El Speedo výrobě.
El Speedo FAIR PRODUCTION
Materiály, ze kterých jsou současné záložní padáky vyrobeny, jsou z ropy. Jejich recyklace je náročná, prakticky se tak neděje, jiné užití možné, ale poměrně omezené. V El Speedu nechceme vytvářet další zbytečný odpad a staráme se o to, aby vám naše záložní padáky sloužily co jak nejdéle. Šetříme tak planetu i vaši peněženku.
Od dubna 2023 jsou veškeré nové El Speedo záložní padáky standardně vybavovány třemi referenčními kousky materiálu UTT 36041 nebo UTT 38866, ze stejné šarže, ze které je vyroben vrchlík záložního padáku. Na těchto referenčních kouscích jsme schopni v budoucnu provézt invazivní trhovou zkoušku a deklarovat tím reálnou pevnost daného materiálu v okamžiku zkoušky.
Při přebalování a servisu El Speedo záložních padáků v našem PG centru máte možnost si vybrat ze dvou variant:
- Se standardním potvrzením na štítku – cena 500 Kč
Záložní padák otevřeme, na tři dny vyvěsíme, překontrolujeme, zabalíme a uložíme do sedačky.
- S certifikátem FAIR PRODUCTION – cena 800 Kč
Záložní padák otevřeme, na tři dny vyvěsíme, překontrolujeme, šňůry včetně pevnostního oka na volném konci podrobíme zátěžové zkoušce se záznamem a s časovou značkou, podle potřeby provedeme i trhovou zkoušku na referenčním materiálu, zabalíme a uložíme do sedačky. Do FAIR PRODUCTION certifikátu zaznamenáme naměřené hodnoty. Sám pilot se po porovnání s hodnotami nového ZP a předpokládanými hodnotami pro zajištění dostatečné pevnosti vycházející z certifikačního testu rozhoduje, jak dlouho a v jakých podmínkách chce tento ZP používat.
U poškozených ZP navrhujeme postup pro případnou opravu, konzultujeme s majitelem a po odsouhlasení opravu realizujeme, u příliš opotřebených ZP navrhujeme vyřazení z provozu.
Součástí každého našeho přebalení a servisu záložního padáku je třídenní vyvěsení záložního padáku a také nabídka jeho uložení do vaší sedačky včetně vizuální kontroly funkčnosti záchranného systému jakožto celku. Tedy popruhové části sedačky, uchycení oka záložního padáku a stavu vnějšího kontejneru záložního padáku.
Jestli se chcete dozvědět více i o technických kontrolách El Speedo padáků nebo nabídce servisu PG vybavení přímo ve Flight Parku Javorový, tak zde najdete další informace:
Díky za váš zájeme a ať se daří
Dalibor Carbol
El Speedo – náskok díky přístupu…