Článek v CROSS COUNTRY o naší nové tréninkové metodě

Samozřejmě to není běžné, že v největším světovém paraglidingovém časopisu otisknou podrobný popis nějaké nové tréninkové metody jednoho konkrétního výcvikového střediska paraglidingu. Tím spíše vyvinutou mimo tradiční “alpské” školy. Tady to je :o)…

Vyvinuli jsme nový způsob tréninku křížových startů pro začínající piloty

Před čtyřmi lety jsem se rozhodl pro zásadní změnu v naší výukové metodě přípravy nových pilotů paraglidingu. Začal jsem připravovat a postupně realizovat El Speedo tréninkový koncept PES (Pilot Education System), se zapojením VR technologie do paraglidingového tréninku. 

Nejprve jsem se zaměřil na SIV přípravu a termické létání ve VR, pak na schémata a techniky přistání ve VR a jako poslední na zjednodušení tréninku křížových startů pomocí VR aplikace. To vše striktně pro zvýšení bezpečnosti a efektivity tréninku, ne na zábavu a zážitek – to piloty čeká ve vzduchu při reálném letu. 

Byla a je to nevšedně zajímavá práce. A dnes, po ročním používání několika verzí VR tréninkových aplikací, do které jsme s našimi instruktory zapojili 250 nových začínajících pilotů, jsou na stole konkrétní výsledky, o které jsem připraven se s dalšími instruktory rozdělit. V tomto článku bych se nyní rád zaměřil na posledně jmenovaný trénink křížových startů pomocí VR technologie.

Základní myšlenka naší nové tréninkové metody spočívá v rozdělení tréninku křížových startů do dvou částí:

  1. Pohybová mapa ve VR aplikaci

V první tréninkové části se zaměřujeme na vytvoření základních pohybových návyků tzv. pohybové mapy pro ovládání vrchlíku při vytažení do letové polohy a jeho udržení v letové poloze. Pro tuto část jsme vyvinuli speciální VR aplikaci PES – Ground Master rozdělenou do pěti tréninkových úrovní. Nejprve se věnujeme funkci A popruhů a jejich vlivu na trajektorii vrchlíku vyklouzávajícího nad pilota. V následující čísti se stejným způsobem věnujeme vlivu řídících šňůr na tuto výstupovou trajektorii. Následuje cvičení zaměřené na načasování a hloubku přibrzdění vrchlíku v letové poloze. Čtvrté cvičení se zaměřuje na kontrolu vrchlíku v poloze nad pilotem, správným pilotním reakcím na nechtěné náklony vrchlíku a celkovou stabilizaci vrchlíku v letové poloze. Poslední cvičení je volný trénink doprovázený občasnými změnami prouděním větru. 

To vše můžeme trénovat ve čtyřech úrovních náročnosti, které nastavují potřebnou citlivost ovládání a rychlost odezvy vrchlíku. V aktuální používané verzi VR aplikace jsme vypnuli možnost pomáhat stabilizaci vrchlíku souběžnými úkroky do stran. Tato funkcionalita je vzhledem k omezenému vnitřnímu prostoru potencionálně nebezpečná a proto se jí věnujeme až v druhé části ve volné přírodě. 

Celou sezónu 2022 (tedy na 25ti týdenních kurzech pro začínající piloty) jsme zkoušeli kombinovat různé způsoby následného praktického tréninku s různou délkou předcházejícího VR tréninku. 

Jestli jde o délku a četnost potřebných cvičení ve VR aplikaci, optimální pro 12ti člennou skupinu začínajících pilotů se ukázalo schéma:

  • 6 VR headsetů, z toho 4 přímo monitorované dobře proškolenými instruktory, jeden headset připojený do dataprojekturu pro možnost sledování různých reakcí piloty odpočících mezi tréninkem, další 3 headsety jsou připojené k externím monitorům,
  • jeden instruktor zvládne reálně monitorovat a trénovat 2 připojené žáky,
  • hned první den výcviku za jakéhokoliv (i letového) počasí trénujeme ve dvou 4 hodinových blocích, žáci se střídají po 20ti minutách tréninku s pauzami na praktické ukázky práce s popruhy a šňůrami, jídlo či odpočinek.
  1. Praktický trénink na louce či rovnou na mírném svahu

V této části jsme začali přecházet rovnou na mírný svah, který při správném provedení umožňuje také krátké odpoutání od země a let. Výcvik zde probíhá prakticky stejně jako při tréninku prvních krátkých letů pomocí čelních startů, jen jsme místo něj přímo aplikovali křížový start s předučenou pohybovou mapou, kterou jsme procvičovali ve VR aplikaci. 
K předchozímu tréninku jsme však přidali potřebu pohybu do stran a silného tahu do postroje, bez kterého vrchlík nad hlavu v reálných podmínkách nelze vytáhnout. Žáci na tento trénink reagovali vesměs stejně, jako dříve při prvním dni praktického tréninku s čelními starty – s podobnými chybami a dynamikou tréninku. Rozdíl byl v tom, že se jako primární start hned od začátku naučili techniku křížového startu místo techniky startu čelního. 

Po jednom až dvou dnech praktického tréninku a poletování na menších kopcích bylo více jak 90% nových pilotů schopno svůj první výškový let uskutečnit rovnou pomocí křížového startu. A to je při četnosti 250 pilotů za sezónu s různých věkových skupin a s různými fyziologickými možnostmi velmi povzbudivé. A ty, kterým to nešlo tak, jak by bylo potřeba jsme v případě potřeby rychle přeškolili na čelní start, aby neztráceli kontakt se skupinou. Přenastavení tréninkového cvičení z křížového startu na start čelní je překvapivě snadné. Čelní starty jsme u všech ostatních zapojovali až v průběhu dalších výškových letů a žáci je v drtivé většině zvládali včetně správné korekce.

Překvapivé bylo, že když si pak měli samostatně vybrat způsob startu třeba i v bezvětrných podmínkách, či s lehkým bočním či zadním větrem, volili většinou techniku křížového startu. Tu, kterou měli vrchlík lépe pod kontrolou. Tu, kterou se naučili jako první. A úspěšně. Pravda je, že tyto výsledky předčily mé očekávání a to přispělo k mojí motivaci se o tuto novou tréninkovou metodu rozdělit.

Navazující cvičení

Provedení a náročnost křížových startů v bezvětří, ve slabém větru i v silném větru má své specifika a je třeba z pozice instruktora zapracovat i na novém přístupu a rozšíření tréninkových cvičení, neboť takto vyškolení noví piloti jsou připraveni křížový start použít v různých podmínkách. Zde je prostor na další tréninkové produkty středisek paraglidingového výcviku. Co je důležité – ten nejnáročnější základ křížových startů mají už žáci v sobě. Dalším extrémně zajímavým aspektem je také finanční úspora při přesunech na tréninkové lokality, úspora při nižším opotřebení paraglidingového vybavení a taky výrazná úspora času a energie začínajících žáků a školících instruktorů. 

Příprava VR instruktorů

Zvláštní prostor je třeba věnovat otázce motivace a školení instruktorů pracující s VR tréninkovými aplikacemi. Školení začínajících pilotů se v České republice věnujeme od roku 2001. Každou sezónu pracujeme v týmu 8-14ti instruktorů a intenzivně se věnujeme také přípravě nových instruktorů. Instruktorská praxe je u nás rozložená do čtyřletého období s postupným přidáváním intenzity a kompetencí. 

Trénink ve VR aplikacích má z mého pohledu obrovský potenciál, ale stejně tak, jak se vytvářely postupy pro školení běžných paraglidingových instruktorů, obdobně právě pracujeme na přípravě postupů pro paraglidingové instruktory ve VR aplikacích. Protože nechat žáka jen tak si ve VR aplikacích cvičit je prakticky na stejné úrovni, jako mu dát padák do ruky a poslat ho samostatně bez instruktora trénovat na malý kopec. Varuji před takovým zkratkovitým přístupem, protože samostatný trénink ve VR je pro začínajícího pilota kontraproduktivní a potencionálně nebezpečný stejně jako v reálném prostředí. 

Pro koho je to vhodné?

Nutno dodat, že způsob výše uvedené tréninkové metody je vhodný pro začínající piloty, kteří s padákovým kluzákem nemají žádnou zkušenost. Při použití tohoto způsobu výuky či doškolování pro piloty po základním výcviku, během něhož si nasbírali různé zlozvyky a pohybové chyby, je třeba počítat s výrazně větší časovou náročností a důsledným individuálním přístupem instruktora. Výsledky to tedy přináší také, ale rozhodně ne tak efektivně jako při tréninku začínajících pilotů. 

Pokud by vás tato metoda více zajímala, nabízím po předchozí dohodě dvoutýdenní účast na našem tréninkovém programu přímo v našem středisku paraglidingového výcviku na Flight Parku Javorový. 

Dalibor Carbol
El Speedo – centrum paraglidingového výcviku

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter