Full stall

A tak jak jsem vám v minulém článku o manévrech slíbil, tak i činím. Popíšeme si figuru, která v mnoha pilotech budí smíšené pocity a respekt. Přitom je to jeden z mála léků na již popisovanou kravatu, stejně jako stabilní výstup z negativky, helikoptéry nebo z figur, které se prostě nepovedou.

Popis:
Pamatujete si, jak jste se za školní lavicí houpali na židli a spolužák vás nečekaně stáhnul dozadu? Roztáhli jste ruce i nohy, otevřela se vám pusa a s vykulenýma očima jste padali po zádech k zemi. No a první Full stall je něco podobného. Přibrzdíte padák na minimální rychlost, v řídičkách cítíte silný tah. To vám váš padák říká, že děláte něco divného, že přebržďovat křídlo není normální. Letíte na minimální rychlosti, ale i tak stále rychlostí kolem 20ti kilometrů v hodině. A když pak přetáhnete řídičky přes tento zlomový bod a padák tím přebrzdíte, zrušíte rychlost obtékání, zrušíte vztlak a vrchlík spadne dozadu za vás. Řídičky je třeba stále pevně držet stáhnuté. Díky své pozici začne vrchlík i s vámi pozpátku padat rychlostí 7-10 metrů za sekundu. A že jste těsně před odtržením proudnic měli dopřednou rychlost, tak vás prudké zabrždění vrchlíku a jeho pád za vás poměrně výrazně zhoupne dopředu. Pokud v sedačce sedíte kolmo, tak v onom zhupu padáte po zádech, pokud v sedačce ležíte, padáte hlavou dolu. Za krátkou chvíli se pod padákem stabilizujete, protože i dopředná rychlost vašeho těla se změnila a padák se nad vámi třepotá s ušima vlajícíma dopředu – to proto, že padáte pozpátku a vzduch vás teď obtéká opačně než při dopředném letu.

No a to je právě ten lék na kravatu, o kterém jsem se v minulém článku zmiňoval. Jen pro připomenutí – kravata je stav, kdy máme část vrchlíku zavlečenou do šňůr a vlivem dopředné rychlosti je tato část vrchlíku na šňůry stále přitlačována. A jelikož při Full stallu padáte pozpátku a vzduch vás tak obtéká opačně než při dopředném letu, zavlečený vrchlík už nic na šňůry netlačí ba naopak, vyloženě ho to vyfoukává ze šňůr ven.

A když už vás to padání pozpátku přestalo bavit a rádi byste zase letěli normálně, začnete pomalu a rovnoměrně vypouštět řídičky a to tak, aby se vrchlík nad vámi rozvinoval plynule a symetricky a když už se tak stalo, odbrzdíte úplně a po nalití vrchlíku vzduchem a jeho předstřelu, který byste mohli zmírnit přibržděním, pokračujete v normálním letu. Pokud při vypouštění Full stallu vrchlík pulzuje v předozadních kyvech, odbržďujete úplně v čase předního kyvu.

Nejčastější chyby (reakce padáků jsou závislé na jejich konstrukčních vlastnostech, proto jen obecně):
– pilot se manévru zalekne právě v momentě, kdy se zhoupne dopředu a začíná pozpátku padat. Neudrží stáhnuté řidičky a vypustí je nahoru. Následuje nalití vrchlíku vzduchem a agresívní předstřel před pilota umocněný jeho zhoupnutím pod vrchlík. Pokud stihne pilot padák v předstřelu přibrzdit, nic zvláštního se nestane. Pokut to nestihne, čeká ho pohled na vrchlík umístěný na úrovni horizontu, prověšení šňůr a masivní Front stall (čelní symetrické zaklopení náběžné hrany). Pak pilot upadne pod vrchlík, ten se otevře a pokračuje v letu.

– pilot stáhne řídičky nesymetricky. Padák se v takovém případě nejprve pootočí v negativní zatáčce a při dotažení i druhé strany se nežádoucí rotace zastaví a manévr pokračuje již normálním způsobem.

– pilot si není jistý, jak manévr provést, stahuje řízení a v době kdy padák přebrzdí a řízení změkne, začne se pilot snažit tento režim nějak řídit. Padák se dostává do nepříjemných bočních kyvů bez dopředné rychlosti. V tomto případě je potřeba tyto kyvy stabilizovat hlubším stáhnutím řidiček a uvedením do Full stallu. V opačném případě hrozí kravata a zatwistování.

– pilot vystupuje z Full stallu rychlým vypuštěním řízení. V takovém případě je velká pravděpodobnost, že uši, které se v tu chvíli pohybují před vrchlíkem, budou vlivem nabytí dopředné rychlosti zachyceny do šňůr a je tady zase ona kravata.

Dobrá rada:
Pilot, který chce Full stall trénovat musí být správně a dostatečně poučen. Trénink nad zajištěnou vodou je už dnes samozřejmostí. Zaváhání typu slabého držení či špatného namotání řídiček při vstupu do Full stalu se projeví v nepříjemných následcích. Na závodních speciálech bych tento manévr nedoporučoval provádět vůbec. Tyto padáky nejsou na Full stall testovaná a chyby, kterých se pilot může dopustit trestají daleko rázněji než tolerantní padáky nižších kategorií.

A když už jsme u toho přebržďování křídla, tak si příště popíšeme Negativní zatáčku (negativku, asymetrické odtržení proudnic).

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter