Jaro je tu – jak na zmrzlé prsty?

Těch letových sezón už mám za sebou docela hodně a zmrzlé ruce z jarního počasí – to je vzpomínka, u které jsem schopen se smát i nadávat jak špaček. Jedno je jisté – zima ve vzduchu štípe a pálí. Chtěl bych vám předat pár dobrých rad, jak na to, abyste tuhle prekérní situaci minimalizovali. Většina pilotů hledá řešení jen v nákupu hrubých rukavic. Pojďme se na to ale podívat trochu šířeji…

Sedačka

Tak tady je to jasné – sedačka s kokonem vyhrává na celé čáře. Ke kokonu bych chtěl jen uvést, že nevidím tepelný rozdíl mezi hrubším neoprenem a tenčí Lycrou. Podle mého o tloušťku materiálu skutečně nejde, jde o to, aby nás za letu chladný vzduch obtékal a nefoukal přímo dovnitř na nohy. Mimochodem ke K2 jsem letěl se sedačkou s kokonem z tenoučkého Skytexu. Službu odvedl stejnou, jako hrubší neopren.

Pokud budete létat v sedačce bez kokonu, nejvíce to schytávají kolena, ale většinou ten chlad profoukne i k trupu. Prostě hlavně „nohy v teple“ – to je základ.

Oblečení

Péřová podvlékací vrstva vždy pomůže, ale je potřeba to nepřehnat. Jestli se na startu nebo v nižších pasážích letu začnete potit, ve větším chladu vás pot zamrazí.

Určitě ale je potřeba volit oblečení tak, aby zvláště pod pažemi nebylo příliš těsné. Tedy aby vrchní vrstva byla volnější než některá ze spodních vrstev. Skřípnuté vrstvy v podpaží zhoršují proudění krve do rukou a prsty pak trpí.

Rukavice

V pohodě jsou hrubší prstové, ale jde o poměr možného tepla a dobrého úchopu šňůr či popruhů. S palčáky toho moc nechytnete, a když pak chcete něco řešit, riziko pádu rukavice je reálné. Zajímavé jsou „krabí“ rukavice – tedy napůl rozdělené palčáky. Testuji jedny od Poledníka, brzy dám vědět. Na cestě mám taky jedny luxusní kožené, moc moc vychvalované – už se na ně těším, otestuji a taky napíšu.

Přilba

Už roky používám lehoučkou lyžařskou přilbu, uvnitř je vlepený textil a v jarním počasí navíc létám s klapkami na uši. Parádně mi to vyhovuje a většinou se obejdu i bez kukly. Kukla – to je super věc, jenom když ji stáhnu z hlavy, vypadám jako bych se zrovna vyklubal! Ale na zimu pomáhá – to je jasné. Máme je v El Speedo skaldem, stačí zavolat.
Brýle

Vybírejte takové, které co možná nejvíce kryjí oči i po stranách. Jednak se člověku takhle lépe sleduje prostor a taky pod ně moc nepodfukuje, oči večer neřežou a nejsou tak unavené.

Technika letu

Let s rukama nahoře znamená jednoduchý recept k odkrvení prstů. Když vytočíte strop a jste na přeskoku, máte běžně 5 minut letu, kdy se nic moc neděje. Pusťte řízení a dejte ruce dolů. Dáte šanci prstům prokrvit se. Jestli je potřeba, tak si s rukama zatočte dokola. Trochu to houpe, ale nijak zvlášť to letu nevadí a krev se odstředivkou dostane na místo určení. Pak stačí ruce složit do kokonu a letět rovně. Náklonem se dá taky změnit směr letu, kdyby bylo potřeba. Když se přiblížíte zase ke svahu budete mít ruce připraveny na další točení stoupáků.

Tak se mějte a brzy naviděnou…
Dalibor Carbol

Showing 5 comments
  • Slávek Tmej
    Odpovědět

    Rukavice jsme teď v Bassanu hojně diskutovali. Mimo jiné proto, že mnozí piloti je, podle mého názoru, dost podceňují a létají bez nich nebo jen v tenkých, pletených, bezprstových a jinak nevyhovujících. Kromě tepelného komfortu jsou důležité i kvůli bezpečnosti – aby vás zbytečně nepořezaly šňůry v nestandardní situacích nejen ve vzduchu, ale hlavně na zemi.
    Osobně mám vyzkoušené, že funguje toto: Mějte jedny tenké, ale odolné větru (sám mám levné, pracovní, z kozí kůže, nedám na ně dopustit), a ty mějte už před startem na rukou, ať vám prsty úplně nepromrznou dřív, než vůbec poletíte. V kapsách sedačky, nebo ještě líp na provázku na předloktí, mějte připravené druhé větší a teplejší (já mám palčáky, nebo třeba mějte ty, které popisuje Dalibor), které si krátce po startu navlékněte přes ty tenké. Já tak komfortně zvládám únorové Himálaje, jarní Bassano i podzimní Marmoladu…

  • Dalibor Carbol
    Odpovědět

    Jsem ještě zapoměl připomenout – pozor na rukavice přivázané šňurkou k ruce – když vám ta rukavice při nějakých problémech proletí šňůrami, a to může být už i na startu, tak pak nedáte ruku dolů, bude vám viset nahoře a s tím se těžko brzdí nebo něco řeší. Už se mi to stalo a proto jenom informuji…

  • Milos
    Odpovědět

    Jednemu nemcovi sa stalo, ze zdrhovacia snurka od rukavice sa mu zasekla do speedovej kladky pri vypustani speedu. Zostal zaseknuty v pravotocivej zatacke. Pristal, ale bolo to len tak tak. Riesenie: obalit kladky puzdrami a odstrihnut snurky na rukaviciach.

  • Pavel
    Odpovědět

    A co ty ustřižené rukávy přivázané na řidičkách? –Nějaké doporučení?

  • Dalibor Carbol
    Odpovědět

    Létání s těmi rukávy na řidičkach je složitější, nejde to vždy na rukce natáhnout, záleží jak je to udělané a hlavně na startu se to dost motá. Ale na velkou zimu to je dobré. Kdysi jsem měl pocit, že bychom to mohli začít vyrábět, uvidím, zkusím to ještě vychytat…

Zanechte komentář

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Máte dotaz?

Zrovna někde lítáme, ale pokud nám chcete zanechat vzkaz, napište nám! :)

0

Začněte psát a klikněte Enter